KEMI 9A, 9B GROVPLANERING VT24
v02 tor 11/1 Kursintroduktion, Eld och brand 4-6
v02 fre 12/1 Eld och brand 7-8
v03 mån 15/1 Eld och brand 7-8
v03 tis 16/1 Kemisäkerhet, labmateriel, varningssymboler 2
v03 tor 18/1 Eld och brand Läxförhör 7-8
v03 fre 19/1 Kemiska reaktioner 7:21-22
v04 mån 22/1 Miljö energikällor kolets kretslopp 180-185
v04 tis 23/1 Miljö växthuseffekt 186-193, (+9B Luft 7:71)
v04 tor 25/1 Kemisäkerh, labmtrl, varningssymb Läxf 2,
Miljö miljögifter 201-204
v04 fre 26/1 Luft 7:71 (9B SKRIDSKO)
v05 mån 29/1 Miljö försurning 194-200
v05 tis 30/1 LAB 26 Grupp 1: försurning / Plugga 194-200
v05 tor 1/2 Miljö försurning Läxförhör 194-200
v05 fre 2/2 Kemiska bindningar 15-16
v06 mån 5/2 Miljö vattenrening, globala miljöproblem 205-207
v06 tis 6/2 LAB 26 Grupp 2: försurning / Plugga 205-207
v06 tor 8/2 BIO
v06 fre 9/2 Miljö Läxförhör 205-207
v07 mån 12/2 Kemiska bindningar 17-19
v07 tis 13/2 LAB 10 Grupp 1: Undersökning av litium
/ Plugga 17-19
v07 tor 15/2 Kemiska bindningar Läxförhör 17-19
v07 fre 16/2 Argumenterande text övning
v09 mån 26/2 Argumenterande text övning
v09 tis 27/2 LAB 10 Grupp 2: Undersökning av litium
/ Plugga arg text
v09 tor 29/2 Argumenterande text examination
v09 fre 1/3 Laborationsplanering övning
v10 mån 4/3 Laborationsplanering övning
v10 tis 5/3 Omlab / Laborationsplanering övning
v10 tor 7/3 Laborationsplanering examination
v10 fre 8/3 STUDIEDAG
v11 mån 11/3 Komplettering / Kemihistoria 67-69
v11 tis 12/3 Omlab / Komplettering / Vatten 7:53-57
v11 tor 14/3 Komplettering / Kemihistoria 67-69
/ Kemihistoria Läxf 67-69 för A-TEST skrivare
v11 fre 15/3 Komplettering / A-TEST
/ Kemihistoria Läxförhör 67-69
KEMI 9C GROVPLANERING VT24
v02 ons 10/1 Kursintroduktion, Eld och brand 4-6
v02 fre 12/1 Eld och brand 7-8
v03 mån 15/1 Eld och brand 7-8
v03 tis 16/1 Kemisäkerhet, labmateriel, varningssymboler 2
v03 ons 17/1 Eld och brand Läxförhör 7-8
v03 fre 19/1 Kemiska reaktioner 7:21-22
v04 mån 22/1 Miljö energikällor kolets kretslopp 180-185
v04 tis 23/1 Miljö växthuseffekt 186-193, Luft 7:71
v04 ons 24/1 Kemisäkerh, labmtrl, varningssymb Läxf 2,
Miljö miljögifter 201-204
v04 fre 26/1 Luft 7:71
v05 mån 29/1 Miljö försurning 194-200
v05 tis 30/1 LAB 26 Grupp 1: försurning / Plugga 194-200
v05 ons 31/1 Miljö försurning Läxförhör 194-200
v05 fre 2/2 Kemiska bindningar 15-16
v06 mån 5/2 Miljö vattenrening, globala miljöproblem 205-207
v06 tis 6/2 LAB 26 Grupp 2: försurning / Plugga 205-207
v06 ons 7/2 Miljö Läxförhör 205-207
v06 fre 9/2 Kemiska bindningar 17-19
v07 mån 12/2 Kemiska bindningar 17-19
v07 tis 13/2 LAB 10 Grupp 1: Undersökning av litium
/ Plugga 17-19
v07 ons 14/2 Kemiska bindningar Läxförhör 17-19
v07 fre 16/2 Argumenterande text övning
v09 mån 26/2 Argumenterande text övning
v09 tis 27/2 LAB 10 Grupp 2: Undersökning av litium
/ Plugga arg text
v09 ons 28/2 Argumenterande text examination
v09 fre 1/3 Laborationsplanering övning
v10 mån 4/3 Laborationsplanering övning
v10 tis 5/3 Omlab / Laborationsplanering övning
v10 ons 6/3 Laborationsplanering examination
v10 fre 8/3 STUDIEDAG
v11 mån 11/3 Komplettering / Kemihistoria 67-69
v11 tis 12/3 Omlab / Komplettering / Vatten 7:53-57
v11 ons 13/3 Komplettering / Kemihistoria 67-69
/ Kemihistoria Läxf 67-69 för A-TEST skrivare
v11 fre 15/3 Komplettering / A-TEST
/ Kemihistoria Läxförhör 67-69
KEMI 9A, 9B GROVPLANERING VT24
v02 tor 11/1 Kursintroduktion, Eld och brand 4-6
v02 fre 12/1 Eld och brand 7-8
v03 mån 15/1 Eld och brand 7-8
v03 tis 16/1 Kemisäkerhet, labmateriel, varningssymboler 2
v03 tor 18/1 Eld och brand Läxförhör 7-8
v03 fre 19/1 Kemiska reaktioner 7:21-22
v04 mån 22/1 Miljö energikällor kolets kretslopp 180-185
v04 tis 23/1 Miljö växthuseffekt 186-193, (+9B Luft 7:71)
v04 tor 25/1 Kemisäkerh, labmtrl, varningssymb Läxf 2,
Miljö miljögifter 201-204
v04 fre 26/1 Luft 7:71 (9B SKRIDSKO)
v05 mån 29/1 Miljö försurning 194-200
v05 tis 30/1 LAB 26 Grupp 1: försurning / Plugga 194-200
v05 tor 1/2 Miljö försurning Läxförhör 194-200
v05 fre 2/2 Kemiska bindningar 15-16
v06 mån 5/2 Miljö vattenrening, globala miljöproblem 205-207
v06 tis 6/2 LAB 26 Grupp 2: försurning / Plugga 205-207
v06 tor 8/2 BIO
v06 fre 9/2 Miljö Läxförhör 205-207
v07 mån 12/2 Kemiska bindningar 17-19
v07 tis 13/2 LAB 10 Grupp 1: Undersökning av litium
/ Plugga 17-19
v07 tor 15/2 Kemiska bindningar Läxförhör 17-19
v07 fre 16/2 Argumenterande text övning
v09 mån 26/2 Argumenterande text övning
v09 tis 27/2 LAB 10 Grupp 2: Undersökning av litium
/ Plugga arg text
v09 tor 29/2 Argumenterande text examination
v09 fre 1/3 Laborationsplanering övning
v10 mån 4/3 Laborationsplanering övning
v10 tis 5/3 Omlab / Laborationsplanering övning
v10 tor 7/3 Laborationsplanering examination
v10 fre 8/3 STUDIEDAG
v11 mån 11/3 Komplettering / Kemihistoria 67-69
v11 tis 12/3 Omlab / Komplettering / Vatten 7:53-57
v11 tor 14/3 Komplettering / Kemihistoria 67-69
/ Kemihistoria Läxf 67-69 för A-TEST skrivare
v11 fre 15/3 Komplettering / A-TEST
/ Kemihistoria Läxförhör 67-69
KEMI 9C GROVPLANERING VT24
v02 ons 10/1 Kursintroduktion, Eld och brand 4-6
v02 fre 12/1 Eld och brand 7-8
v03 mån 15/1 Eld och brand 7-8
v03 tis 16/1 Kemisäkerhet, labmateriel, varningssymboler 2
v03 ons 17/1 Eld och brand Läxförhör 7-8
v03 fre 19/1 Kemiska reaktioner 7:21-22
v04 mån 22/1 Miljö energikällor kolets kretslopp 180-185
v04 tis 23/1 Miljö växthuseffekt 186-193, Luft 7:71
v04 ons 24/1 Kemisäkerh, labmtrl, varningssymb Läxf 2,
Miljö miljögifter 201-204
v04 fre 26/1 Luft 7:71
v05 mån 29/1 Miljö försurning 194-200
v05 tis 30/1 LAB 26 Grupp 1: försurning / Plugga 194-200
v05 ons 31/1 Miljö försurning Läxförhör 194-200
v05 fre 2/2 Kemiska bindningar 15-16
v06 mån 5/2 Miljö vattenrening, globala miljöproblem 205-207
v06 tis 6/2 LAB 26 Grupp 2: försurning / Plugga 205-207
v06 ons 7/2 Miljö Läxförhör 205-207
v06 fre 9/2 Kemiska bindningar 17-19
v07 mån 12/2 Kemiska bindningar 17-19
v07 tis 13/2 LAB 10 Grupp 1: Undersökning av litium
/ Plugga 17-19
v07 ons 14/2 Kemiska bindningar Läxförhör 17-19
v07 fre 16/2 Argumenterande text övning
v09 mån 26/2 Argumenterande text övning
v09 tis 27/2 LAB 10 Grupp 2: Undersökning av litium
/ Plugga arg text
v09 ons 28/2 Argumenterande text examination
v09 fre 1/3 Laborationsplanering övning
v10 mån 4/3 Laborationsplanering övning
v10 tis 5/3 Omlab / Laborationsplanering övning
v10 ons 6/3 Laborationsplanering examination
v10 fre 8/3 STUDIEDAG
v11 mån 11/3 Komplettering / Kemihistoria 67-69
v11 tis 12/3 Omlab / Komplettering / Vatten 7:53-57
v11 ons 13/3 Komplettering / Kemihistoria 67-69
/ Kemihistoria Läxf 67-69 för A-TEST skrivare
v11 fre 15/3 Komplettering / A-TEST
/ Kemihistoria Läxförhör 67-69
Ämne och arbetsområde
Vi repeterar säkerhetsregler i kemisalen, varningssymboler och laborationsmaterial.
I avsnittet eld och brand får du lära dig hur man kan undvika att det börjar brinna, vad man ska göra om det börjar brinna och olika sätt för att släcka bränder.
Vi fortsätter med hållbar utveckling och studerar hur konsumtion och transporter påverkar miljön. Vi behandlar också till exempel energikällor, kolets kretslopp, växthuseffekten, försurning, vattenrening, miljögifter och globala miljöproblem.
Vi repeterar vad som menas med atomer, molekyler, grundämnen och kemiska tecken.
I avsnittet kemiska bindningar studerar vi det periodiska systemet samt molekylföreningar och jonföreningar.
I avsnittet luft och vatten lär vi oss om vilka ämnen som finns i luften, syrets kretslopp, fotosyntesen, växthuseffekten, vattnets egenskaper och vattnets kretslopp.
Vi kommer avsluta teorikursen med svensk kemihistoria som bland annat handlar om Nobel och dynamit.
Vi kommer att träna på att skriva en argumenterande text.
Vi kommer också att träna på att skriva en laborationsplanering.
I kursen ingår även kemilaborationer.
E-KRAV KE9 KEMISÄKERHET SID 2
3 Vad ska du sätta på dig när du laborerar?
Skyddsglasögon, skyddsförkläde och handskar.
5 Vad ska du göra med långt hår?
Sätta upp långt hår.
13 Vad ska du göra om du får frätande vätska på kroppen?
Spola med vatten i 15 minuter.
14 Vad ska du göra om du får frätande vätska i ögonen?
Spola med ögondusch i 15 minuter.
15 Vad ska du använda när du värmer provrör?
Provrörshållare
18 Vad ska du inte göra med heta provrör och bägare?
Inte röra dem.
Skriv namn på laborationsmateriel: 4
Bägare
Skriv namn på laborationsmateriel: 5
Mätglas
Skriv namn på laborationsmateriel: 6
Droppflaska
Skriv namn på laborationsmateriel: 7
E-kolv
Skriv namn på laborationsmateriel: 14
Degel med lock
Skriv namn på laborationsmateriel: 16
Degeltång
Skriv namnet på farosymbolen
Brandfarlig
Skriv namnet på farosymbolen
Frätande
Skriv namnet på farosymbolen
Giftig
Skriv namnet på farosymbolen
Hälsoskadlig
1 Skriv tre saker som man ska tänka på
för att inte levande ljus ska göra så att det börjar brinna.
Blås ut ljusen när du lämnar rummet
eller ska sova.
Se till att det inte finns något som
kan brinna nära ljusen.
Sätt inte värmeljus på något
brännbart material.
2 Skriv tre saker som man ska tänka på
för att inte spisen ska göra så att det börjar brinna.
Gå inte till ett annat rum om spisen
är på.
Stäng av spisen när maten är färdig.
Lägg inget brännbart material på
spisen.
3 Vad är det första man ska göra om
det börjar brinna?
Rädda liv om du inte riskerar ditt
eget liv och kryp längs golvet.
4 Vad är det andra man ska göra om det
börjar brinna?
Varna andra.
5 Vad ska man göra om det brinner i en
stekpanna?
Lägg på ett lock eller en brandfilt.
6 Vad ska man göra om det brinner i
ett rum och man inte kan släcka elden?
Stäng dörrar och fönster till
rummet.
7 Varför får man inte springa ut genom
ett trapphus som det finns rök i?
Man kan snabbt bli medvetslös av den
giftiga brandröken.
20 Var finns grundvatten?
Nere
i marken.
21 Vad gör man i ett vattenverk?
Renar
grundvatten och ytvatten så att man kan dricka det.
22 Vilka är de tre stegen i ett avloppsreningsverk?
Mekanisk
rening.
Biologisk
rening.
Kemisk
rening.
23 Ge ett exempel på att miljöproblem är globala.
Om man hugger ner regnskog i Brasilien blir växthuseffekten
större på hela jorden.
24 Skriv tre saker som hållbar utveckling betyder.
Man
delar rättvist på jordens naturtillgångar.
Man
förstör inte miljön.
Alla
får bostad, mat och rent vatten.
25 Ge tre exempel på hur man kan få en hållbar utveckling.
Använd
teknik som inte förbrukar så mycket energi.
Åk
inte så mycket bil eller flyg.
Köp
närproducerade produkter.
KEMISKA BINDNINGAR SID 15-16 (Ej skriftligt 2024)
30 Veta vad den neutrala partikel som finns i atomkärnan heter. Neutron
31 Veta vad den positiva partikel som finns i atomkärnan heter. Proton
32 Veta vilken laddning en elektron har. Negativ
33 Veta vad man får reda på av ett ämnes atomnummer. Hur många protoner det finns i atomkärnan.
KEMISKA BINDNINGAR SID 17-19
34 Veta vad den grundämnesfamilj heter som innehåller ämnena fluor, klor och jod. Halogener
35 Veta vad den grundämnesfamilj heter där ämnena har sitt yttersta skal fullt. Ädelgaser
36 Veta vad den grundämnesfamilj heter där ämnena mycket lätt ger ifrån sig en elektron. Alkalimetaller
37 Veta vad den grundämnesfamilj heter som innehåller ämnena helium, neon, och argon. Ädelgaser
38 Veta vad den grundämnesfamilj heter där ämnena mycket lätt tar till sig en elektron. Halogener
39 Veta vad det innebär att en atom försöker uppnå ädelgasstruktur. Den försöker få sitt yttersta skal fullt
40 Veta vilken sorts joner som alla sura lösningar innehåller. Vätejoner
41 Veta vad de elektroner som finns i atomens yttersta skal kallas. Valenselektroner
KE9 KEMIHISTORIA SID 67-69 KRAV FÖR E
1 Vad hette Sveriges första kemiska fabrik?
Gripsholms fabriker
2 Vad hette Sveriges bästa kemist?
Jöns Jacob Berzelius
3 Vilken var den viktigaste produkten på Sveriges första kemiska fabrik?
Ättiksyra
4 Vad är vulkanisering?
Att blanda gummi och svavel
5 Vem uppfann vulkanisering?
Goodyear
6 Vad bestod tändsatsen i säkerhetständstickan av?
Röd fosfor
7 På vilket sätt var säkerhetständstickan säkrare än den första fosforstickan?
Den kunde endast tändas mot lådans plån.
8 Vad uppfann Alfred Nobel för att få nitroglycerin mer säkert?
Dynamit
9 Vad heter företaget i Karlskoga som Nobel köpte?
Bofors
10 Vad tillverkar företaget i Karlskoga?
Kanoner
E-krav sid 71 Luft (Ej skriftligt 2024)
Ungefär hur många procent av luften är kväve?
78%
Ungefär hur många procent av luften är syre?
21%
Hur bildas vattenånga?
Vatten avdunstar från hav och sjöar.
Skriv tre saker som växten behöver för att
göra fotosyntes.
Koldioxid, vatten, solenergi
Skriv två saker som växten tillverkar i
fotosyntesen.
Druvsocker, syre
Beskriv syrets kretslopp mellan växter och
djur. (Vad de andas in och ut)
Växten andas in koldioxid och ut syre.
Djuret andas in syre och ut koldioxid.
På
vilket sätt är det bra att det finns ozon uppe i atmosfären?
Ozon skyddar mot solens UV-strålar som kan ge
cancer.
KE9 ELEKTROKEMI SID 26-27 (EJ 2024)
1 Vad menas med att en metall är oädel?
Metallen förstörs lätt och bildar joner.
2 Ge tre exempel på oädla metaller.
Kalium, kalcium, magnesium
3 Vad menas med att en metall är ädel?
Metallen förstörs inte så lätt och bildar inte så lätt joner.
4 Ge tre exempel på ädla metaller.
Guld, silver, koppar
5 Ge ett exempel på korrosion.
Järn rostar.
6 Vad händer om man kopplar ihop ett vattenrör av järn med ett vattenrör av koppar?
Vattenröret av järn fräts sönder.
KE9 ELEKTROKEMI E-KRAV SID 28-30 (EJ 2024)
7 Vad är en ackumulator?
Ett batteri som man kan ladda.
8 Vad består ett bilbatteri av?
Blyplattor i svavelsyra.
9 Vad kallar man kolstaven som man kopplar till plus?
Anod
10 Vad kallar man kolstaven som man kopplar till minus?
Katod
11 Vad gör man vid ytbehandling genom elektrolys.
Lägger ett tunt lager av metall på en annan metall.
12 Skriv ett annat namn för förzinkning.
Galvanisering
13 Vad gör ämnen som oxideras?
Lämnar ifrån sig elektroner.
14 Vad gör ämnen som reduceras?
Tar emot elektroner.
KE9 ELEKTROKEMI SID 26-27 (EJ 2024)
1 Vad menas med att en metall är oädel?
Metallen förstörs lätt och bildar joner.
2 Ge tre exempel på oädla metaller.
Kalium, kalcium, magnesium
3 Vad menas med att en metall är ädel?
Metallen förstörs inte så lätt och bildar inte så lätt joner.
4 Ge tre exempel på ädla metaller.
Guld, silver, koppar
5 Ge ett exempel på korrosion.
Järn rostar.
6 Vad händer om man kopplar ihop ett vattenrör av järn med ett vattenrör av koppar?
Vattenröret av järn fräts sönder.
KE9 ELEKTROKEMI E-KRAV SID 28-30 (EJ 2024)
7 Vad är en ackumulator?
Ett batteri som man kan ladda.
8 Vad består ett bilbatteri av?
Blyplattor i svavelsyra.
9 Vad kallar man kolstaven som man kopplar till plus?
Anod
10 Vad kallar man kolstaven som man kopplar till minus?
Katod
11 Vad gör man vid ytbehandling genom elektrolys.
Lägger ett tunt lager av metall på en annan metall.
12 Skriv ett annat namn för förzinkning.
Galvanisering
13 Vad gör ämnen som oxideras?
Lämnar ifrån sig elektroner.
14 Vad gör ämnen som reduceras?
Tar emot elektroner.
KE ÅK 9 ELD OCH BRAND GENOMGÅNG SID 2
Säkerhetsregler för kemilaborationer
Frätande: Frätskador på hud, matstrupe och ögon.
Gas under tryck: Behållaren kan explodera vid yttre brand.
Oxiderande: Orsakar brand i kontakt med brännbara ämnen.
Explosiv: Kan explodera vid slag, friktion, gnistor eller värme.
Brandfarlig: Kan brinna våldsamt vid antändning eller värmetillförsel.
Miljöfarlig: Giftig för miljön.
Giftig: Livshotande skador vid inandning, hudkontakt och förtäring.
Hälsofarlig: Genetisk skada, cancer, fosterskada eller allergi.
Skadlig: Skadlig vid inandning, hudkontakt, förtäring eller ger allergi.
KE ÅK 9 ELD OCH BRAND GENOMGÅNG SID 4-6
Antändningstemperatur
Självantändning
Man kan också få självantändning i fuktig halm som på bilden här ovanför, eller i en stor hög med sågspån.
Flampunkt
Metoder för brandsläckning
Var inte fler i en lokal än man får lov att vara.
Kolla var utrymningsvägarna finns.
Se till att utrymningsvägarna inte är blockerade.
Öppna inte dörren till en misstänkt brand.
Gå genast ut snabbt om någon säger att det brinner.
Anlagda bränder
Anlagda bränder är den vanligaste brandorsaken i Sverige.
Varje dag brinner det i en skola i Sverige.
Tre flickor tände på i hemkunskapssalen.
De dömdes att betala 27 miljoner kronor i skadestånd, det vill säga 9 miljoner kronor var.
Brott som man kan dömas för är:
Grov mordbrand. (där det finns många människor)
Mordbrand. (det räcker att någon kan bli skadad eller dö)
Allmänfarlig vårdslöshet.
Straffet: fängelse, ungdomsfängelse eller ungdomstjänst.
Skadestånd.
Utmätning (de tar TV, iPad, telefon och så vidare).
Betalningsanmärkning, man får ej lov att ta lån.
Svårt att få körkort.
KE ÅK 9 ELD OCH BRAND GENOMGÅNG SID 7-8
Så kan du
förhindra att det börjar brinna:
Levande ljus
Blås
ut ljusen när du lämnar rummet eller lägger dig för att sova.
Se
till att det inte finns gardiner eller annat som kan brinna nära ljusen.
Sätt
inte värmeljus direkt på något brännbart material.
Spisen
Gå
aldrig till ett annat rum med spisen påslagen.
Glöm
inte att stänga av spisen när maten är färdig.
Lägg
aldrig något brännbart material på spisen.
Elektriska apparater
Ladda
inte mobil, iPad eller dator i sängen eller soffan utan på ett icke brännbart
underlag.
Byt
ut trasiga sladdar eller apparater.
Rökning
Rök
aldrig i sängen. Du kan somna och sängkläderna kan ta eld.
Rök
inte i möbler med tyg eller stoppning.
Blöt
askan innan du tömmer askkoppen.
Övrigt
Häng
inte kläder eller gardiner ovanpå elektriska element.
Dra
ur sladden till kaffebryggaren, strykjärnet och brödrosten.
Lägg
undan tändstickor så att inte barn kan leka med dem.
Stäng
av torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin när du inte är hemma.
Gå
en kontrollrunda innan du lägger dig eller lämnar hemmet.
Hur man upptäcker att det
brinner
Ha
en fungerande brandvarnare för varje 60 m2, på varje våningsplan och
i alla rum där någon sover.
Testa
brandvarnaren med knappen en gång i månaden och när du kommer hem från en lång
semester.
Byt
batterierna en gång om året.
Hur man gör om det
skulle börja brinna
Rädda
liv som är
i uppenbar fara, men utsätt inte dig själv för risker.
Kryp
utmed golvet när du tar dig ut.
Varna
alla som hotas
av branden och kolla att alla är utom fara.
Stäng
dörrar och fönster så att elden inte får så mycket syre.
Larma genom att trycka på
brandlarmet eller ringa 112.
Samtidigt
som du pratar med operatören larmas räddningstjänsten ut.
Möt
räddningstjänsten och visa var det brinner.
Släck elden med en brandsläckare,
helst 6 kg pulversläckare, eller med en brandfilt.
men
använd aldrig vatten på elledningar eller olja.
Brand
i matfett i en stekpanna eller kastrull kvävs genom att lägga på ett lock,
eller med en brandfilt eller brandsläckare.
OBS!
HÄLL INTE VATTEN PÅ EN BRINNANDE STEKPANNA!!!
Om
man häller på vatten flammar elden upp jättemycket!
Försök
inte släcka själv om du tror att det finns risk för att du skadas.
Brand
i kläder kan släckas med en brandfilt som dras från huvudet ner.
Stäng dörren
Stäng
dörren till rummet det brinner i om du inte kan släcka elden.
Stäng
dörren till din lägenhet så att den inte sprider sig ut i trapphuset.
Utrym
Ta
närmaste vägen ut till återsamlingsplatsen.
Bestäm
en återsamlingsplats för familjen i förväg.
Utrym
aldrig genom ett rum eller trapphus med rök i.
Röken
är mycket giftig och man kan bli medvetslös av bara ett par andetag.
Välj
en annan väg ut eller stäng dörren och stanna där du är, ring 112 och vänta.
Möt räddningstjänsten
Möt
räddningstjänsten, berätta var det brinner, om någon är kvar där inne och om
det finns särskilda risker där inne.
Brandsläckare
Vattensläckaren
Skumsläckaren
Kolsyresläckaren
Pulversläckaren
FILM OM BRANDSÄKERHET 8 MIN
KE9 KEMISKA REAKTIONER SID 7:21-22
Alla saker, växter, djur, människor, och luft består av atomer. Grundämnen består av bara en sorts atomer.Bilden här ovanför visar grundämnet kol i diamant.
Syre, väte, järn och koppar är andra grundämnen. Grundämnena kan delas upp i metaller och icke-metaller.
Kemiska föreningar
En kemisk förening är byggd av atomer från olika grundämnen. Vatten består av grundämnena väte och syre.
Kemiska tecken
Varje grundämne har ett kemiskt tecken. Det kemiska tecknet består av en eller två bokstäver. Den första bokstaven är alltid stor. Om det finns en andra bokstav är den liten.
Några viktiga grundämnens kemiska tecken Syre O Väte H Kol C Järn Fe Koppar Cu
Fe betyder en järnatom. 2 Fe betyder två järnatomer.
Ämnen kan finnas i formerna fast form, flytande form, gasform.
Vatten i fast form kallas is.
Vatten i gasform kallas vattenånga.
Kemiska förändringar
Om man eldar magnesium bildas magnesiumoxid.Man säger att det har sker en kemisk reaktion. Atomer sätts ihop vid en kemisk reaktion.
Atomerna bildar en kemisk förening.
Syre
Det finns ungefär 20% syre i luft.
Oxygen är ett annat namn för syrgas. När något brinner sker en kemisk reaktion mellan ämnet och syret. Denna kemiska reaktion kallas oxidation eller förbränning. De ämnen som bildas vid förbränningen kallas oxider.
Syreatomerna är alltid två och två i syremolekyler.
En syreatom skriver man O
Två syreatomer skriver man 2O
En syremolekyl skriver man O2
Tre syremolekyler skriver man 3O2
Syre, väte, järn och koppar är andra grundämnen.
Vatten i fast form kallas is.
Vatten i gasform kallas vattenånga.
Atomerna bildar en kemisk förening.
Oxygen är ett annat namn för syrgas.
KE ÅK 9 KEMISKA BINDNINGAR GENOMGÅNG S 15-16
Atomen
Proton (+)
Neutron (oladdad)
Elektron (-)
Atomkärna
Proton
Neutron
Antal protoner = antal elektroner
Atomnummer
Masstalet säger hur många protoner och neutroner det finns sammanlagt i atomkärnan.
Masstalet skrivs uppe till vänster ovanför atomnumret.
Elektronskal
M-skalet kan annars högst ha 18 elektroner.
Periodiska
systemet, perioder
Period 4 är ritad med en blå ram i figuren här ovanför.
Ämnen i samma grupp har lika många elektroner i sitt yttersta elektronskal.
Ämnen i grupp 1 har 1 elektron i sitt yttersta elektronskal.
Atomer i grupp 16 har 2 elektroner för lite för att ha fullt skal.
KE ÅK 9 KEMISKA BINDNINGAR GENOMGÅNG S 17-19
Grundämnesfamiljer i periodiska systemet
De finns i samma grupp i periodiska systemet.
De har lika många elektroner i sitt yttersta skal.
De har liknande kemiska egenskaper.
Alkalimetaller
Alkalimetaller har en enda elektron i sitt yttersta skal.
De reagerar mycket lätt med andra ämnen.
De lämnar då ifrån sig sin enda elektron.
De vanligaste alkalimetallerna är litium, natrium och kalium.
Halogener
Halogenerna har en elektron för lite för att ha fullt skal.
De tar då emot en elektron.
Ädelgaser
Ädelgaserna har sitt yttersta skal fullt.
Helium, neon och argon är några viktiga ädelgaser.
Ädelgasstruktur
Atomer försöker vid kemiska reaktioner att uppnå ädelgasstruktur.
Elektronparbindning
= kovalent bindning
Två väteatomer kan slå ihop sig till en vätemolekyl.
De delar då på sina båda elektroner.
Bindningen kallas elektronparbindning.
Valenselektroner
Valenselektroner är
Ämnet får då ädelgasstruktur.
Ädelgasstruktur betyder att det yttersta skalet är fullt.
Positiva joner
I K-skalet finns 2 elektroner.
I L-skalet finns 8 elektroner
I M-skalet finns 1 elektron.
Natrium har alltså 1 valenselektron.
Natriumatomen har nu blivit en positiv natriumjon Na+.
M-skalet finns inte mer.
L-skalet ligger nu ytterst och är fullt.
Negativa
joner
I L-skalet finns 8 elektroner.
I M-skalet finns 7 elektroner.
Kloratomen har blivit en kloridjon Cl -.
M-skalet har nu blivit fullt.
Jonföreningar
De dras till varandra för de har olika laddning.
Då bildas jonföreningen natriumklorid.
Natriumklorid är vanligt koksalt som man saltar mat med.
Jonlösningar, natriumklorid
Man har fått en jonlösning av vatten, natriumjoner och kloridjoner.
Då får man en sur lösning som innehåller vätejoner H+.
Jonlösning av en bas
Då får man en basisk lösning som innehåller hydroxidjoner OH-.
BALANSERING AV REAKTIONSFORMLER
Balansering av en reaktionsformel går ut på att det ska finnas lika många atomer eller joner för samma grundämne på vänster och höger sida.
Totala laddningen för joner på vänster och höger sida ska också stämma.
Syre förekommer alltid som O2
Väte förekommer alltid som H2
Kväve förekommer alltid som N2
Exempel 1:
Balansera reaktionsformeln för när kol reagerar med syre och bildar kolmonoxid.
C + O2 => CO
Börja alltid med att balansera kemiska föreningar och vänta med grundämnen.
Det finns för lite syre till höger.
C + O2 => 2CO
Det finns för lite kol till vänster.
2C + O2 => 2CO
Nu stämmer det!
Exempel 2
CH4 + O2 => H2O + CO2
Syre är ett grundämne och balanseras sist.
Kol stämmer.
Det finns för lite väte till höger.
CH4 + O2 =>2 H2O + CO2
Kol stämmer fortfarande.
Det finns för lite syre till vänster.
CH4 + 2 O2 =>2 H2O + CO2 Nu stämmer det!
Exempel 3
Ag+ + Zn => Ag + Zn2+
En silverjon Ag+ på vänster sida och en silveratom Ag på höger sida stämmer.
En zinkatom Zn på vänster sida och en zinkjon Zn2+ på höger sida stämmer.
Laddningarna stämmer inte! Det är +1 på vänster sida och +2 på höger sida.
2Ag+ + Zn => Ag + Zn2+
Nu stämmer laddningarna. Det är +2 på vänster sida och +2 på höger sida.
Det är för lite silver till höger.
2Ag+ + Zn => 2Ag + Zn2+
Nu stämmer det!
Exempel 4
Sura lösningar innehåller vätejoner, H+
Basiska lösningar innehåller hydroxidjoner, OH-
Skriv en balanserad reaktionsformel för att en vätejon reagerar med en hydroxidjon.
H+ + OH- => H2O
Antal väte stämmer.
Antal syre stämmer.
Laddning på vänster sida: 1-1 = 0
Laddning på höger sida: 0
Allt stämmer utan ytterligare balansering
KEMI ÅK 9 MILJÖ GENOMGÅNG SID 180-185
STADENS EKOSYSTEM
Det är inte bara en skog som är ett ekosystem.
En stad är också ett ekosystem.
I staden finns materia som går runt i kretslopp.
ÖKAD KONSUMTION
Vi människor konsumerar allt fler saker.
1/5 av jordens befolkning använder 4/5 av jordens naturresurser.
Miljön påverkas när man utvinner råvaror.
Det kan till exempel vara att hugga ner skog eller bryta järnmalm.
Miljön påverkas när man tillverkar och transporterar saker.
När man förbränner sopor påverkas miljön.
TRANSPORTER
Avgaser från bilar, båtar och flygplan förstör miljön.
Tåg, spårvagnar och tunnelbanor förstör inte miljön lika mycket.
Man kan åka på semester med tåg i stället för med flyg.
Man kan cykla eller åka tåg eller buss till arbetet i stället för bil.
Om man måste ta bilen kan man samåka. (Fler i bilen)
Man kan också välja att köra en bensinsnål bil.
Man kan välja varor som inte behöver transporteras så långt.
FOSSILA BRÄNSLEN
Kol, olja och naturgas kallas fossila bränslen.
Fossila bränslen används i bilar, båtar och i fabriker.
Miljön blir försurad när man förbränner fossila bränslen.
Fossila bränslen kommer att ta slut.
Det är viktigt att hitta andra energikällor än fossila bränslen.
KÄRNKRAFT
I ett kärnkraftverk klyvs uranatomer.
Då frigörs stora mängder värme som används för att tillverka el. När uranatomer klyvs bildas också farlig radioaktiv strålning.
Om ett kärnkraftverk går sönder kommer mycket radioaktiv strålning ut.
Radioaktivt avfall från kärnkraftverk måste förvaras i 100 000 år.
FÖRNYELSEBARA ENERGIKÄLLOR
De förnyelsebara energikällorna förnyas och tar inte slut.
Vattenkraft, vindkraft, solfångare och biobränslen är sådana.
Energiskog, flis, etanol och biogas är biobränslen.
De förnyelsebara energikällorna skadar inte miljön lika mycket.
Energiskogen tar upp koldioxid medan den växer upp.
Därför bidrar den inte till växthuseffekten.
ENERGIANVÄNDNINGEN I VÄRLDEN
De rika länderna måste minska sin användning av energi.
De fattiga länderna måste få öka sin användning av energi.
VÅRA VAL IDAG PÅVERKAR JORDENS FRAMTID
Vi måste använda färre varor och mindre energi.
Annars kan miljön förstöras eller jordens naturresurser ta slut.
KOLETS KRETSLOPPP
Kolets kretslopp på 1 år
Växten
andas in koldioxid i fotosyntesen.
En
mus äter växten och andas sedan ut koldioxid.
Kolets kretslopp på 10 år
Växten
andas in koldioxid i fotosyntesen.
En
hare äter växten och en räv äter haren.
Räven dör.
En mask bryter ner räven till koldioxid och vatten.
Kolets kretslopp på 100 år
Ett
träd andas in koldioxid i fotosyntesen.
Man eldar veden från trädet efter 100 år.
När
man eldar bildas det koldioxid.
Kolets kretslopp på 100
miljoner år
Växter andades in koldioxid för 100 miljoner år sen.
De
döda växterna blev olja.
När
man eldar oljan en fabrik bildas koldioxid.
En stad är också ett ekosystem.
I staden finns materia som går runt i kretslopp.
1/5 av jordens befolkning använder 4/5 av jordens naturresurser.
Miljön påverkas när man utvinner råvaror.
Det kan till exempel vara att hugga ner skog eller bryta järnmalm.
Miljön påverkas när man tillverkar och transporterar saker.
När man förbränner sopor påverkas miljön.
Tåg, spårvagnar och tunnelbanor förstör inte miljön lika mycket.
Man kan åka på semester med tåg i stället för med flyg.
Man kan cykla eller åka tåg eller buss till arbetet i stället för bil.
Om man måste ta bilen kan man samåka. (Fler i bilen)
Man kan också välja att köra en bensinsnål bil.
Man kan välja varor som inte behöver transporteras så långt.
Fossila bränslen används i bilar, båtar och i fabriker.
Det är viktigt att hitta andra energikällor än fossila bränslen.
Då frigörs stora mängder värme som används för att tillverka el. När uranatomer klyvs bildas också farlig radioaktiv strålning.
Radioaktivt avfall från kärnkraftverk måste förvaras i 100 000 år.
Vattenkraft, vindkraft, solfångare och biobränslen är sådana.
Energiskog, flis, etanol och biogas är biobränslen.
De förnyelsebara energikällorna skadar inte miljön lika mycket.
Energiskogen tar upp koldioxid medan den växer upp.
Därför bidrar den inte till växthuseffekten.
Annars kan miljön förstöras eller jordens naturresurser ta slut.
KOLETS KRETSLOPPP
En mask bryter ner räven till koldioxid och vatten.
KEMI ÅK 9 MILJÖ GENOMGÅNG SID 186-193
VÄXTHUSEFFEKTEN
Växthuseffekten är att växthusgaser i atmosfären släpper in sol.
Växthusgaserna hindrar värmen från att att komma ut igen.
Några viktiga växthusgaser är koldioxid och metan.
Glasrutorna i ett växthus fungerar på samma sätt.
Solen kommer in men värmen kommer inte ut.
DÄRFÖR ÖKAR MÄNGDEN KOLDIOXID I ATMOSFÄREN
När man förbränner fossila bränslen ökar mängden koldioxid.
Djurens förbränning ökar också mängden koldioxid i atmosfären.
Mängden koldioxid ökar om man hugger ner träd.
Då finns det inte så många träd som kan andas in koldioxid.
MER KOLDIOXID GER ÖKAD VÄXTHUSEFFEKT
Växthuseffekten ökar när det blir mer koldioxid i atmosfären.
När växthuseffekten ökar blir det varmare på jorden.
Isarna vid nordpolen och sydpolen smälter och havsnivån stiger.
Hus nära havet kan bli översvämmade.
Torra områden på jorden kan bli ännu torrare.
Det kan bli svältkatastrofer i till exempel Afrika.
Regniga områden kan bli ännu regnigare.
Det kan bli många stormar och orkaner.
HUR MAN MINSKAR MÄNGDEN KOLDIOXID
Bussen på bilden körs med biogas.
Biogas, ved, flis och etanol är exempel på biobränslen.
Biobränslen kommer från växter som andas in koldioxid.
Vi måste minska förbränningen av olja, kol och gas.
Man kan gå, cykla eller åka tåg eller buss i stället för att åka bil.
Man köra en bil som förbrukar mindre bensin.
Man kan spara energi genom att använda energisnåla apparater.
Då behöver man inte köra oljekraftverk lika mycket.
OZON
Ozon har den kemiska beteckningen O3.
Ozon i atmosfären skyddar oss från solens farliga UV-strålar.
Vid Nordpolen och Sydpolen är ozonskiktet extra tunt.
Man kallar detta för ozonhål.
Man kan få hudcancer av för mycket ultraviolett strålning.
Freongaser förstör ozonet i atmosfären.
Freongaser finns i gamla kylskåp och i sprayburkar.
Gamla kylskåp måste lämnas till återvinning.
Växthusgaserna hindrar värmen från att att komma ut igen.
Glasrutorna i ett växthus fungerar på samma sätt.
Solen kommer in men värmen kommer inte ut.
Djurens förbränning ökar också mängden koldioxid i atmosfären.
Mängden koldioxid ökar om man hugger ner träd.
Då finns det inte så många träd som kan andas in koldioxid.
Hus nära havet kan bli översvämmade.
Det kan bli svältkatastrofer i till exempel Afrika.
Det kan bli många stormar och orkaner.
Biobränslen kommer från växter som andas in koldioxid.
Man köra en bil som förbrukar mindre bensin.
Då behöver man inte köra oljekraftverk lika mycket.
Vid Nordpolen och Sydpolen är ozonskiktet extra tunt.
Man kallar detta för ozonhål.
Freongaser förstör ozonet i atmosfären.
Gamla kylskåp måste lämnas till återvinning.
KEMI ÅK9 MILJÖ GENOMGÅNG SID 194-200
FÖRSURNING PÅ GRUND AV SVAVELDIOXID
Det bildas svavelsyra, H2SO4 så att regnet blir surt.
Man har också blivit bättre på att rena avgaserna från fabrikerna.
Kväveoxiderna kommer upp i regnmolnen och gör regnet surt.
Växtplankton i sjöarna dör.
Fiskar och andra djur får då ingen mat.
Nyfödda fiskar, fiskyngel, dör.
MARKNÄRA OZON
Det bildas ozon när solen skiner på avgaserna från bilar.
Ozon skadar växternas klorofyll och växternas klyvöppningar. Både skogen och växterna som bonden odlar växer då sämre.
ATT MINSKA FÖRSURNING OCH MARKNÄRA OZON
Då minskar man mängden kväveoxider och marknära ozon.
Avloppsvatten innehåller mycket fosfor.
Konstgödsel används på åkrarna för att säden ska växa bättre.
Kväve och fosfor finns i konstgödsel.
När det regnar kommer konstgödsel ut i åar, sjöar och hav.
Då kan det bli övergödning av sjön eller havet.
Sjön kan växa igen av vassen.
Nedbrytarna använder mycket syre för att bryta ner döda växter.
Syret tar slut i botten av sjön.
Vattnet börjar lukta illa och fiskarna flyr.
Syret kan också ta slut på havsbotten.
Under vissa perioder är en tredjedel av Östersjöns botten död.
Bönderna kan använda mindre konstgödsel.
Man kan inte köra så mycket bil och köra långsammare.
KEMI ÅK 9 MILJÖ GENOMGÅNG SID 201-204
MILJÖGIFTER
Miljögifter är ämnen som är giftiga även i små mängder och som bryts ner mycket långsamt. Miljögifterna är ofta fettlösliga. Det betyder att de kan lagras i djurens fett.
Biocider
är kemiska bekämpningsmedel som används mot ogräs och skadedjur. De kemiska
bekämpningsmedlen kan skada människor och djur.
ANRIKNING AV MILJÖGIFTER
I växtplankton och djurplankton i havet finns det lite miljögifter. En fisk äter mycket djurplankton och gifterna stannar kvar i fiskens kropp och försvinner inte med fiskens avföring. Koncentrationen av gift blir större än den var i djurplankton som fisken åt. När en havsörn äter många fiskar i sitt liv stannar miljögifterna kvar i havsörnens kropp och försvinner inte med havsörnens avföring. Koncentrationen av miljögifter blir ännu större än den var i fisken. Anrikning av miljögifter betyder att koncentrationen av miljögifter blir större och större ju högre upp man kommer i näringspyramiden. Toppkonsumenter som människor, havsörnar, björnar och lejon får den högsta koncentrationen miljögifter.
KLORERADE KOLVÄTEN
Klorerade kolväten består av kol, väte och klor. De är mycket giftiga och svåra att bryta ner. DDT, PCB och dioxin är klorerade kolväten. DDT och PCB är nu förbjudna i Sverige. DDT användes förr till att bekämpa insekter. PCB användes förr i elektrisk utrustning för att bekämpa bränder.
Dioxin bildas när man förbränner sopor. Dioxin är ett av världens giftigaste ämnen.
Klorerade kolväten kan ge cancer. Djurens fortplantning kan skadas av klorerade kolväten.
RADIOAKTIVT AVFALL
Man använder radioaktivt bränsle av uran i kärnkraftverken.
När bränslet är använt bildas högaktivt avfall. Varje år bildas 250 ton högaktivt avfall från världens kärnkraftverk.
Det högaktiva avfallet sänder ut farlig radioaktiv strålning i 100 000 år. Man vet fortfarande inte hur man ska kunna förvara det säkert.
Det bildas också tusentals ton medelaktivt och lågaktivt avfall från utrustning som använts i kärnkraftverken som måste förvaras i 500 år.
TUNGMETALLER
Tungmetallerna kvicksilver, bly och kadmium är mycket giftiga.
Kvicksilver skadar nervsystemet och kan ge fosterskador.
Kvicksilver användes förr i gamla termometrar och till att laga tänder.
Bly kan ge nervskador hos djur. Bly fanns förr i bensin. Idag finns det bly i bilbatterier, kablar och i vissa plaster.
Kadmium kan skada njurar, skelett och nervsystem. Kadmium finns i laddningsbara batterier.
SOPOR
En familj på 4 personer gör av med 1000 kg sopor varje år.
Man kan lägga soporna på en soptipp. När det regnar på soptippen tar regnvattnet med sig gifterna ut i naturen runt soptippen.
Om man förbränner sopor kommer det ut giftiga avgaser.
Det finns också gifter kvar i den slagg som bildas när soporna brunnit.
Bara 9 % av soporna behöver läggas på soptipp eller förbrännas.
ÅTERVINNING AV SOPOR
Man
kan återvinna 90 % av soporna om man sorterar dem.
Förpackningar
som innehåller matrester ska diskas först.
Försök
skilja materialen från förpackningar som innehåller olika material.
Gammalt
papper kan användas till att göra nytt papper.
Gammalt
glas kan användas till att göra nytt glas.
Färgat
glas och ofärgat glas måste sorteras var för sig!
Gammal
plast kan användas till att göra ny plast.
Gammal
metall kan användas till att göra nya saker av metall.
Matrester
och trädgårdsavfall kan användas till att göra jord eller till att göra
metangas som man kan använda som bränsle till bussar.
1 %
av soporna är miljöfarligt avfall som måste tas omhand på ett speciellt sätt.
Batterier och färgrester är miljöfarliga avfall.
Gamla
kylskåp måste lämnas in på en återvinningsstation för de kan läcka freongas som
förstör ozonlagret.
I
Sverige har vi producentansvar. Den som tillverkar en produkt är ansvarig för
att samla in materialet när det blivit sopor.
Film om återvinningscentral
KEMI ÅK9 MILJÖ GENOMGÅNG SID 205 – 207
RENING AV VATTEN
Grundvatten finns nere i marken.Ytvatten kommer från sjöar och åar.
Ett vattenverk renar grundvatten eller ytvatten så att man kan dricka vattnet. I vattenverket händer följande saker:1 Grovfiltrering: stora saker som löv eller pinnar tas bort.2 Kemisk rening: kemikalier får små partiklar att sjunka till botten.3 Filtrering: sandfilter tar bort de sista partiklarna.4 Desinfektion: klor eller ozon dödar bakterier.5 Kalkning: kalk gör vattnet lite basiskt.
RENING AV AVLOPPSVATTEN
I ett avloppsreningsverk renar man avloppsvatten från till exempel toaletter, diskmaskiner och fabriker.
1 Mekanisk rening: Ett galler tar bort stora saker som papper. Smuts som är mindre sjunker till botten i en bassäng.
2 Biologisk rening: Bakterier bryter ner organiska ämnen, t.ex. (bajs). Man tillsätter luft för att bakterierna ska trivas. Kväve stiger upp och lämnar avloppsvattnet.
3 Kemisk rening: Kemikalier tar bort fosfater från t.ex. tvättmaskiner. Man tillsätter järnklorid. Fosfater klumpar ihop sig (flockning) och sjunker ner till botten.
Sen
är vattnet så rent att det kan släppas ut igen i en å eller i havet.
Miljöproblemen
är världsomfattande, globala.
Om
man hugger ner mycket regnskog i Brasilien kan inte lika många träd ta upp
koldioxid. Då blir växthuseffekten större för hela jorden.
Om
en fabrik i England släpper ut avgaser med mycket svaveldioxid kan en sjö i
Sverige bli försurad.
HÅLLBAR UTVECKLING
Hållbar
utveckling betyder att man delar rättvist på jordens naturtillgångar idag och
att man inte förstör miljön för våra barn och barnbarn.
Hållbar
utveckling betyder också att alla ska få bostäder, mat och rent vatten.
Ekonomiskt
hållbar utveckling innebär att man skapar en bra och frisk ekonomi.
Socialt
hållbar utveckling innebär att man skapar demokrati och rättvisa.
HUR MAN KAN FÅ EN HÅLLBAR
UTVECKLING
Man
kan använda teknik som inte använder så mycket energi eller skapar så mycket
sopor eller avgaser. Bilden här ovanför visar elbilen Uniti som utvecklas i
Lund.
Man
kan ändra sitt sätt att leva genom att till exempel inte åka så mycket bil
eller flyg.
Man
kan köpa närproducerade produkter som svenska äpplen i stället för produkter
som måste flygas hit från andra sidan jorden.
Man
kan köpa miljömärkta produkter.
Här
kommer några vanliga miljömärkningar:
Dina
val kommer att påverka livet både för andra människor på jorden och livet för
dina barn och barnbarn!!!
KEMI ÅK 9 VÅR LUFT SID 7:71
Luftens innehållDet finns också små mängder argon, vattenånga och koldioxid i luften.
Kväve
Kväve har den kemiska beteckningen N2.Kväve används i konstgödsel på åkrarna för att det ska växa bättre.Man använder flytande kväve för att djupfrysa livsmedel.
Syre
Syre har den kemiska beteckningen O2.
I sjukvården ger man syre till människor som har svårt för att andas.Man använder syre för att lågan ska bli varmare när man svetsar.
Argon
Argon har den kemiska beteckningen Ar.Det finns ungefär 1% argon i luften.Argon är en ädelgas och den reagerar inte med andra ämnen.
Vattenånga
Vattenånga bildas när vatten avdunstar från hav och sjöar.Luftfuktighet är hur stor del av luften som är vattenånga.Luftfuktighet anges i procent.
Koldioxid
Koldioxid har den kemiska beteckningen CO2.Människor och djur andas ut koldioxid.Koldioxid finns i kolsyresläckare för att släcka bränder.Koldioxid används för att tillverka läsk.
Fotosyntes
Växterna andas in koldioxid.
Växterna tar upp vatten och näring ur marken.
De får solenergi från solen.Växterna tillverkar druvsocker och syre.
Denna tillverkning av druvsocker och syre kallas fotosyntes.
Fotosyntes betyder att sätta samman något med hjälp av ljus. Koldioxid och vatten sätts samman med hjälp av solenergi (ljus).
Reaktionsformeln för fotosyntes:
I sjukvården ger man syre till människor som har svårt för att andas.
Växterna tar upp vatten och näring ur marken.
De får solenergi från solen.
Denna tillverkning av druvsocker och syre kallas fotosyntes.
Koldioxid+vatten+solenergi-->druvsocker+syre
FörbränningFörbränning betyder att energin i maten frigörs så att till exempel ett djur blir varmt eller kan röra på sig. Energin i druvsocker omvandlas till rörelseenergi och värmeenergi.
Vid förbränningen delas druvsocker sönder till koldioxid och vatten.
Både växter och djur behöver också syre för att förbränningen skall kunna ske.
Förbränningen i cellerna kallas cellandning.
Reaktionsformeln för cellandning:
druvsocker+syre-->koldioxid+vatten+energi
Det finns syre i koldioxid. Växterna andas in koldioxid och andas ut syre. Djuren andas in syre och andas ut koldioxid. Syreatomerna försvinner inte utan går runt i ett kretslopp.
Det finns kol i koldioxid och i druvsocker.
Växterna andas in koldioxid.
Växterna tillverkar druvsocker som de bygger upp sig själv med.
Djuren får kol i druvsocker när de äter växterna.Djuren andas ut koldioxid.
Kolatomerna försvinner inte utan går runt i ett kretslopp.
KEMI ÅK 9 VATTEN SID 7:53-57
Vad vatten består av
Vatten har den kemiska beteckningen H2O.
Vatten består av två väteatomer H och en syreatom O.
Is, vatten och vattenånga
Vatten kan finnas i fast fas, flytande fas och gasfas.
Is är vatten i fast fas.
I fast fas sitter vattenmolekylerna ihop med varandra.
Vatten är vatten i flytande fas.
I flytande fas sitter några vattenmolekyler ihop med varandra.
Vattenånga är vatten i gasfas.
I gasfas sitter inga vattenmolekyler ihop med varandra.
Is har en lägre densitet än vatten.
Det betyder att en liter is väger mindre än en liter vatten.
Is flyter på vatten.
Växterna kan leva och fiskarna kan få mat för att isen inte är längst ner på botten av haven eller sjöarna.
Vatten på jorden
2/3 av jorden är hav eller sjöar.
97% av allt vatten på jorden är saltvatten.
I Döda havet är salthalten 40%.
Utanför Göteborg är salthalten 3% och utanför Stockholm är salthalten 0,7%.
Vattnets kretslopp
Vatten avdunstar från haven och blir vattenånga.
Vattenångan stiger och bildar moln.
Molnen blåser in över land och tvingas stiga.
Då kondenseras vattenångan och blir vatten.
Vattnet regnar ner.
Vattnet rinner i bäckar och åar tillbaka till havet.
Många har brist på vatten
Bara 1% av vattnet på jorden går att dricka.
Resten av vattnet är antingen saltvatten eller is.
På vissa platser i världen, till exempel norra Afrika, är det alltid brist på vatten.
En person i Afrika använder ungefär 20 liter vatten om dagen.
I Sverige använder vi ungefär 200 liter vatten om dagen.
Totalt använder vi ungefär 6000 liter vatten om dagen om man räknar med det vatten som behövs för att tillverka det vi konsumerar!
Vatten jämnar ut temperaturen
Vatten kan lagra värme.
Därför kan vi hålla en jämn kroppstemperatur.
Vatten gör också att det inte blir så stor temperaturskillnad mellan dag och natt.
Tack vare varmt vatten som kommer upp i Atlanten med Golfströmmen är det varmare i Sverige än det annars skulle ha varit.
Ytspänning
Ytspänning är att vattenmolekylerna på en vattenyta håller ihop med varandra extra hårt. Därför kan insekter stå på en vattenyta utan att sjunka.
Vatten i kroppen
2/3 av en människa består av vatten.
Blod som transporterar kolhydrater, proteiner, fetter och avfallsämnen innehåller vatten. Urin och svett innehåller också vatten.
Växterna andas in koldioxid.
Växterna tillverkar druvsocker som de bygger upp sig själv med.
Djuren får kol i druvsocker när de äter växterna.
Kolatomerna försvinner inte utan går runt i ett kretslopp.
KEMI ÅK 9 VATTEN SID 7:53-57
Vad vatten består av
Vatten har den kemiska beteckningen H2O.
Vatten består av två väteatomer H och en syreatom O.
Is, vatten och vattenånga
Vatten kan finnas i fast fas, flytande fas och gasfas.
Is är vatten i fast fas.
I fast fas sitter vattenmolekylerna ihop med varandra.
Vatten är vatten i flytande fas.
I flytande fas sitter några vattenmolekyler ihop med varandra.
Vattenånga är vatten i gasfas.
I gasfas sitter inga vattenmolekyler ihop med varandra.
Is har en lägre densitet än vatten.
Det betyder att en liter is väger mindre än en liter vatten.
Is flyter på vatten.
Växterna kan leva och fiskarna kan få mat för att isen inte är längst ner på botten av haven eller sjöarna.
Vatten på jorden
2/3 av jorden är hav eller sjöar.
97% av allt vatten på jorden är saltvatten.
I Döda havet är salthalten 40%.
Utanför Göteborg är salthalten 3% och utanför Stockholm är salthalten 0,7%.
Vattnets kretslopp
Vatten avdunstar från haven och blir vattenånga.
Vattenångan stiger och bildar moln.
Molnen blåser in över land och tvingas stiga.
Då kondenseras vattenångan och blir vatten.
Vattnet regnar ner.
Vattnet rinner i bäckar och åar tillbaka till havet.
Många har brist på vatten
Bara 1% av vattnet på jorden går att dricka.
Resten av vattnet är antingen saltvatten eller is.
På vissa platser i världen, till exempel norra Afrika, är det alltid brist på vatten.
En person i Afrika använder ungefär 20 liter vatten om dagen.
I Sverige använder vi ungefär 200 liter vatten om dagen.
Totalt använder vi ungefär 6000 liter vatten om dagen om man räknar med det vatten som behövs för att tillverka det vi konsumerar!
Vatten jämnar ut temperaturen
Vatten kan lagra värme.
Därför kan vi hålla en jämn kroppstemperatur.
Vatten gör också att det inte blir så stor temperaturskillnad mellan dag och natt.
Tack vare varmt vatten som kommer upp i Atlanten med Golfströmmen är det varmare i Sverige än det annars skulle ha varit.
Ytspänning
Ytspänning är att vattenmolekylerna på en vattenyta håller ihop med varandra extra hårt. Därför kan insekter stå på en vattenyta utan att sjunka.
Vatten i kroppen
2/3 av en människa består av vatten.
Blod som transporterar kolhydrater, proteiner, fetter och avfallsämnen innehåller vatten. Urin och svett innehåller också vatten.
KE ÅK9 KEMIHISTORIA GENOMGÅNG SID 67-69
Falu rödfärg
I närheten av gruvan i Falun fanns ”rödjord” som mest bestod av röda järnoxider.
I slutet av 1700-talet började man tillverka den röda färgen ”falurött” av ”rödjorden”. Denna röda färg användes till många svenska hus av trä.
Gripsholms fabriker
1806 grundades Sveriges första kemiska fabrik, Gripsholms fabriker,
i en byggnad bredvid Gripsholms slott.
Jöns Jacob Berzelius som var Sveriges bästa kemist jobbade på företaget.
Man tillverkade målarfärg, såpa, tvål, ättiksyra, svavelsyra och salpetersyra.
Ättiksyra var företagets viktigaste produkt, men den tog lång tid att tillverka.
Man lärde sig då att tillverka ”snäll-ättika” (=snabbättika) på några dagar.
Barnängens Tekniska Fabrik
Barnängens Tekniska Fabrik startade i Jönköping i mitten av 1800-talet.
Man tillverkade skrivbläck, parfym, tvål och tandkräm.
Man malde sönder snäckskal för att tillverka tandkräm.
Perstorp AB
I Perstorp i Skåne startades Skånska Ättikfabriken 1881.
Man tillverkade ättiksyra genom att torrdestillera bokved.
När man tillverkade ättiksyran fick man även träsprit som man använde för att tillverka ren metanol och aceton.
Företaget fick senare namnet Perstorp AB.
Man tillverkade till exempel lack, lim och plast.
Kema Nobel
Fosfatbolaget startade i Stockholm i slutet av 1800-talet.
Man tillverkade konstgödsel av fosfat.
Fosfatbolaget bytte sen namn till Kema Nobel.
Kema Nobel blev Sveriges största kemikoncern.
Kemira Kemi
Kemira Kemi i Helsingborg började också tillverkade konstgödsel av fosfat.
Man är nu Sveriges största tillverkare av svavelsyra och tillverkar också många andra kemikalier som till exempel väteperoxid. Väteperoxid används för att bleka pappersmassa.
Tretorn
1839 kom amerikanen Goodyear på att man kan blanda gummi och svavel.
Metoden att blanda gummi och svavel kallas vulkanisering och gjorde det möjligt att använda gummi till olika saker. Helsingborgs gummifabrik som senare bytte namn till Tretorn tillverkade stövlar, skor och tennisbollar av gummi.
Trelleborgs gummifabrik
Trelleborgs gummifabrik tillverkade däck och gummiprodukter till industrin.
Jönköpings Tändsticksfabrik
1830 uppfanns fosforstickan som var en tändsticka som kunde tändas mot vad som helst. Den hade en tändsats av gul fosfor. Om tändstickorna gned mot varandra kunde de börja brinna.
Säkerhetständstickan med en tändsats av röd fosfor uppfanns på 1840-talet.
Den kunde endast tändas mot lådans plån.
Jönköpings Tändsticksfabrik startade i Jönköping.
Idag sker tillverkningen i Tidaholm och Vetlanda i koncernen Swedish Match.
Astra
Det svenska läkemedelsföretaget Astra startade i Södertälje 1913.
Astra tillverkar till exempel magmedicinen Losec och medicin mot astma.
Alfred Nobel
Alfred Nobel föddes 1833 och bodde först i Ryssland, Frankrike och USA.
1863 flyttade han till Sverige och tillverkade då nitroglycerin som han kallade sprängolja. Han uppfann tändhatten som fick nitroglycerin att explodera.
Alfred Nobel startade en nitroglycerinfabrik i Stockholm, men hans bror och fyra andra arbetare dog vid en explosion i fabriken.
Han experimenterade med olika sätt för att få nitroglycerin mer säkert och uppfann dynamit som är en blandning av nitroglycerin och kiselgur som är en sorts sand.
Alfred Nobel startade många dynamitfabriker och tjänade flera miljoner.
Han köpte alla aktier i bolaget Bofors i Karlskoga och gjorde det till en vapenindustri som tillverkar kanoner.
När han dog ägde han nästan 100 fabriker över hela världen.
Han testamenterade nästan alla sina pengar till Nobelstiftelsen som delar ut de fem nobelprisen.
Kemi år 9 Nanoteknik genomgång sid 700
Vad nanoteknik är
Nanotekniken arbetar med saker som är så små att de är på atomnivå.
Ordet nano betyder 1 / 1 000 000 000.
En nanometer är en miljarddel av en meter.
Nanotekniken använder atomer och molekyler för att tillverka nya material och komponenter som har bättre egenskaper.
Nanoteknik finns i både biologi, fysik och kemi.
Vad en nanopartikel är
En nanopartikel är 1-100 nanometer stor.
Det finns naturliga nanopartiklar och tillverkade nanopartiklar.
Vad man kan använda nanoteknik till
Med nanoteknik kan man tillverka material som är starkare än stål.
Med nanoteknik kommer saker med elektronik som mobiltelefoner att bli mindre, billigare och få större kapacitet.
Med nanoteknik kan man föra in medicin i kroppen i så små delar så att kroppen kan ta till sig den.
Fördelar med nanoteknik
Det är bra för miljön för man behöver använda mindre material och mindre energi. Man kan bota fler sjukdomar genom att man kan föra in medicin i kroppen som kroppen kan ta till sig.
Risker med nanoteknik
Nanopartiklar kan skapa inflammationer i kroppen genom att till exempel irritera lungorna.
Grafen, ett exempel på nanoteknik
Rita ett papper svart med en blyertspenna.
Sätt tejp på pappret och riv av tejpen.
Vetenskapsmännen Andre Geim och Konstantin Novoselov gjorde ungefär så och undersökte vad det fick fram. För det fick de Nobelpriset i fysik 2010!
Grafen är en form av kol, det tunnaste och samtidigt det starkaste.
Grafen består av kolatomer hopbundna i ett plant nät, som ett hönsnät fast bara en atom tjockt. Miljarder kolatomer sammansatta i sexkanter bildar grafenet.
Tre miljoner sådana plana grafenskikt staplade på varandra bygger upp en millimeter grafit.
Skikten hålls ihop av en relativt svag kraft och det är lätt att riva loss de olika skikten från varandra.
Grafens egenskaper
Grafen är hundratals gånger starkare än stål.
Kolatomerna är starkt bundna till varandra. Samtidigt är bindningarna tillräckligt flexibla för att inte slitas sönder när nätet dras ut med upp till en femtedel av dess längd.
Grafen är böjligt.
Det är nästan helt genomskinligt.
Grafen är så tätt att inte ens helium kan ta sig igenom.
Grafen leder elektricitet lika bra som koppar.
Elektronerna rör sig i grafenet med hastigheten 1000 000 m/s.
Grafen leder värme mycket bättre än alla andra kända material. Temperaturen måste vara över 3000 grader för att grafen ska smälta.
Vad man kan använda grafen till inom elektronik
Med grafen kan man göra böjbara mobiltelefoner.
Man kan göra mycket snabba datorer som har transistorer av grafen.
Man kan också göra papperstunna datorskärmar som går att rulla ihop
och elektroniskt papper.
Vad man kan använda grafen till inom mekanik
Nya superstarka material, som dessutom blir tunna, elastiska och lätta. Satelliter, flygplan och bilar skulle kunna byggas av materialen.
Vad man kan använda grafen till inom optik
Grafen släpper igenom 98% av synligt ljus och leder ström.
Därför kan man använda grafen i genomskinliga pekskärmar, ljuspaneler och kanske solceller.
Grafen kan också användas till konstgjorda näthinnor som man opererar in i ögonen.
Vad man kan använda grafen till inom kemi
Grafen lämpar sig också för att få fram extremt känsliga detektorer som kan känna av till och med en enstaka molekyl av ett ämne.
Med grafen inblandad i plast kan man få plasten att bli elektriskt ledande samt tåligare mot värme och mekaniska påfrestningar.
Falu rödfärg
I närheten av gruvan i Falun fanns ”rödjord” som mest bestod av röda järnoxider.
I slutet av 1700-talet började man tillverka den röda färgen ”falurött” av ”rödjorden”. Denna röda färg användes till många svenska hus av trä.
Gripsholms fabriker
1806 grundades Sveriges första kemiska fabrik, Gripsholms fabriker,
i en byggnad bredvid Gripsholms slott.
Jöns Jacob Berzelius som var Sveriges bästa kemist jobbade på företaget.
Man tillverkade målarfärg, såpa, tvål, ättiksyra, svavelsyra och salpetersyra.
Ättiksyra var företagets viktigaste produkt, men den tog lång tid att tillverka.
Man lärde sig då att tillverka ”snäll-ättika” (=snabbättika) på några dagar.
Barnängens Tekniska Fabrik
Barnängens Tekniska Fabrik startade i Jönköping i mitten av 1800-talet.
Man tillverkade skrivbläck, parfym, tvål och tandkräm.
Man malde sönder snäckskal för att tillverka tandkräm.
Perstorp AB
I Perstorp i Skåne startades Skånska Ättikfabriken 1881.
Man tillverkade ättiksyra genom att torrdestillera bokved.
När man tillverkade ättiksyran fick man även träsprit som man använde för att tillverka ren metanol och aceton.
Företaget fick senare namnet Perstorp AB.
Man tillverkade till exempel lack, lim och plast.
Kema Nobel
Fosfatbolaget startade i Stockholm i slutet av 1800-talet.
Man tillverkade konstgödsel av fosfat.
Fosfatbolaget bytte sen namn till Kema Nobel.
Kema Nobel blev Sveriges största kemikoncern.
Kemira Kemi
Kemira Kemi i Helsingborg började också tillverkade konstgödsel av fosfat.
Man är nu Sveriges största tillverkare av svavelsyra och tillverkar också många andra kemikalier som till exempel väteperoxid. Väteperoxid används för att bleka pappersmassa.
Tretorn
1839 kom amerikanen Goodyear på att man kan blanda gummi och svavel.
Metoden att blanda gummi och svavel kallas vulkanisering och gjorde det möjligt att använda gummi till olika saker. Helsingborgs gummifabrik som senare bytte namn till Tretorn tillverkade stövlar, skor och tennisbollar av gummi.
Trelleborgs gummifabrik
Trelleborgs gummifabrik tillverkade däck och gummiprodukter till industrin.
Jönköpings Tändsticksfabrik
1830 uppfanns fosforstickan som var en tändsticka som kunde tändas mot vad som helst. Den hade en tändsats av gul fosfor. Om tändstickorna gned mot varandra kunde de börja brinna.
Säkerhetständstickan med en tändsats av röd fosfor uppfanns på 1840-talet.
Den kunde endast tändas mot lådans plån.
Jönköpings Tändsticksfabrik startade i Jönköping.
Idag sker tillverkningen i Tidaholm och Vetlanda i koncernen Swedish Match.
Astra
Det svenska läkemedelsföretaget Astra startade i Södertälje 1913.
Astra tillverkar till exempel magmedicinen Losec och medicin mot astma.
Alfred Nobel
Alfred Nobel föddes 1833 och bodde först i Ryssland, Frankrike och USA.
1863 flyttade han till Sverige och tillverkade då nitroglycerin som han kallade sprängolja. Han uppfann tändhatten som fick nitroglycerin att explodera.
Alfred Nobel startade en nitroglycerinfabrik i Stockholm, men hans bror och fyra andra arbetare dog vid en explosion i fabriken.
Han experimenterade med olika sätt för att få nitroglycerin mer säkert och uppfann dynamit som är en blandning av nitroglycerin och kiselgur som är en sorts sand.
Alfred Nobel startade många dynamitfabriker och tjänade flera miljoner.
Han köpte alla aktier i bolaget Bofors i Karlskoga och gjorde det till en vapenindustri som tillverkar kanoner.
När han dog ägde han nästan 100 fabriker över hela världen.
Han testamenterade nästan alla sina pengar till Nobelstiftelsen som delar ut de fem nobelprisen.
Kemi år 9 Nanoteknik genomgång sid 700
Vad nanoteknik är
Nanotekniken arbetar med saker som är så små att de är på atomnivå.
Ordet nano betyder 1 / 1 000 000 000.
En nanometer är en miljarddel av en meter.
Nanotekniken använder atomer och molekyler för att tillverka nya material och komponenter som har bättre egenskaper.
Nanoteknik finns i både biologi, fysik och kemi.
Vad en nanopartikel är
En nanopartikel är 1-100 nanometer stor.
Det finns naturliga nanopartiklar och tillverkade nanopartiklar.
Vad man kan använda nanoteknik till
Med nanoteknik kan man tillverka material som är starkare än stål.
Med nanoteknik kommer saker med elektronik som mobiltelefoner att bli mindre, billigare och få större kapacitet.
Med nanoteknik kan man föra in medicin i kroppen i så små delar så att kroppen kan ta till sig den.
Fördelar med nanoteknik
Det är bra för miljön för man behöver använda mindre material och mindre energi. Man kan bota fler sjukdomar genom att man kan föra in medicin i kroppen som kroppen kan ta till sig.
Risker med nanoteknik
Nanopartiklar kan skapa inflammationer i kroppen genom att till exempel irritera lungorna.
Grafen, ett exempel på nanoteknik
Rita ett papper svart med en blyertspenna.
Sätt tejp på pappret och riv av tejpen.
Vetenskapsmännen Andre Geim och Konstantin Novoselov gjorde ungefär så och undersökte vad det fick fram. För det fick de Nobelpriset i fysik 2010!
Grafen är en form av kol, det tunnaste och samtidigt det starkaste.
Grafen består av kolatomer hopbundna i ett plant nät, som ett hönsnät fast bara en atom tjockt. Miljarder kolatomer sammansatta i sexkanter bildar grafenet.
Tre miljoner sådana plana grafenskikt staplade på varandra bygger upp en millimeter grafit.
Skikten hålls ihop av en relativt svag kraft och det är lätt att riva loss de olika skikten från varandra.
Grafens egenskaper
Grafen är hundratals gånger starkare än stål.
Kolatomerna är starkt bundna till varandra. Samtidigt är bindningarna tillräckligt flexibla för att inte slitas sönder när nätet dras ut med upp till en femtedel av dess längd.
Grafen är böjligt.
Det är nästan helt genomskinligt.
Grafen är så tätt att inte ens helium kan ta sig igenom.
Grafen leder elektricitet lika bra som koppar.
Elektronerna rör sig i grafenet med hastigheten 1000 000 m/s.
Grafen leder värme mycket bättre än alla andra kända material. Temperaturen måste vara över 3000 grader för att grafen ska smälta.
Vad man kan använda grafen till inom elektronik
Med grafen kan man göra böjbara mobiltelefoner.
Man kan göra mycket snabba datorer som har transistorer av grafen.
Man kan också göra papperstunna datorskärmar som går att rulla ihop
och elektroniskt papper.
Vad man kan använda grafen till inom mekanik
Nya superstarka material, som dessutom blir tunna, elastiska och lätta. Satelliter, flygplan och bilar skulle kunna byggas av materialen.
Vad man kan använda grafen till inom optik
Grafen släpper igenom 98% av synligt ljus och leder ström.
Därför kan man använda grafen i genomskinliga pekskärmar, ljuspaneler och kanske solceller.
Grafen kan också användas till konstgjorda näthinnor som man opererar in i ögonen.
Vad man kan använda grafen till inom kemi
Grafen lämpar sig också för att få fram extremt känsliga detektorer som kan känna av till och med en enstaka molekyl av ett ämne.
Med grafen inblandad i plast kan man få plasten att bli elektriskt ledande samt tåligare mot värme och mekaniska påfrestningar.
KE ÅK9 ELEKTROKEMI GENOMGÅNG SID 26-27
Atomer blir joner och joner blir atomer
Spänningsserien
Spänningsserien är en tabell som visar hur lätt metaller förstörs.
En metall som lätt förstörs och bildar joner kallas oädel.
Kalium,
kalcium, magnesium och järn är några oädla metaller.
En
metall som inte förstörs så lätt genom att bilda joner kallas ädel.
Guld,
silver och koppar är några exempel på ädla metaller.
Joner
av en ädel metall tar elektroner från en oädel metallatom.
En metall som lätt förstörs och bildar joner kallas oädel.
Korrosion
Offer-anod
KE ÅK9 ELEKTROKEMI GENOMGÅNG SID 28-30
Ackumulatorn
En
ackumulator är ett batteri som man kan ladda.
Bilbatteriet
är en blyackumulator.
Det består av blyplattor som är nedsänkta i svavelsyra.
Film: Northvolt batterier (2 min)
Det består av blyplattor som är nedsänkta i svavelsyra.
Film: Northvolt batterier (2 min)
Elektrolys
De positiva jonerna i elektrolyten drar sig till den negativa katoden. Då tar jonerna emot elektroner och förvandlas till atomer.
De negativa jonerna i elektrolyten drar sig till den positiva anoden. Då ger jonerna bort elektroner och förvandlas till atomer.
Elektrolys av kopparkloridlösning
Löser upp kopparklorid i vatten.
Då bildas kopparjoner Cu2+
och kloridjoner Cl-.
Lägg två elektroder i en kopparkloridlösning.
Koppla den ena elektroden till plus och den andra till minus.
De positiva kopparjoner dras till den negativa katoden.
Där får kopparjonerna elektroner.
Då blir kopparjonerna kopparatomer.
De negativa kloridjonerna dras till den positiva anoden.
Där lämnar kloridjonerna elektroner.
Då blir kloridjonerna kloratomer.
Då bildas kopparjoner Cu2+ och kloridjoner Cl-.
Koppla den ena elektroden till plus och den andra till minus.
De positiva kopparjoner dras till den negativa katoden.
Där får kopparjonerna elektroner.
Då blir kopparjonerna kopparatomer.
De negativa kloridjonerna dras till den positiva anoden.
Där lämnar kloridjonerna elektroner.
Då blir kloridjonerna kloratomer.
Ytbehandling genom elektrolys
Med elektrolys kan man lägga ett tunt lager av metall på en annan
metall.
Vid
förkoppring lägger man ett lager koppar på
metallen.
Vid
förgyllning lägger man på ett lager guld.
Vid försilvring lägger man på ett
lager silver.
Förkromning innebär att man lägger på ett tunt lager av krom.
Vid förzinkning täcker järn med ett tunt lager zink.
Då rostar inte järnet.
Galvanisering är ett annat namn för förzinkning.
Vid försilvring lägger man på ett lager silver.
Vid förzinkning täcker järn med ett tunt lager zink.
Då rostar inte järnet.
Galvanisering är ett annat namn för förzinkning.
Oxidation och reduktion
Oxidation
är en kemisk process där elektroner avges.
Ämnen
som oxideras lämnar ifrån sig elektroner.
Ett ämne brinner i syre.
Då lämnar det ifrån sig elektroner till syret.
Man
säger att ämnet oxideras.
Reduktion
är en kemisk process där elektroner tas upp.
Ämnen
som reduceras tar emot elektroner.
Argumenterande text genomgång
Så här kan du arbeta med en test på argumenterande text i NO:
1 Läs igenom uppgiften noga så att du inte missuppfattar den eller missar något moment.
2 Markera fördelar med + och nackdelar med – i faktabladet.
3 Skriv upp fördelar och nackdelar om det frågas efter det i uppgiften, annars inte.
4 OBS! Skriv ett ställningstagande, till exempel:
”Jag tycker att man ska välja vattenkraft”
5 Skriv så många argument som möjligt i så många led som möjligt.
Att bara skriva av en fördel från faktabladet räknas inte som ett led.
Exempel 1, bara skrivit av fakta
Råvaran kommer från svenska skogar
(står i faktabladet, ger inga poäng)
Exempel 2, ej naturvetenskapligt argument.
Råvaran kommer från svenska skogar
(står i faktabladet, ger inga poäng)
Det blir inte så dyrt att transportera hit råvaran.
(Inget naturvetenskapligt argument, inga poäng.)
Exempel 3, för allmänt argument.
Råvaran kommer från svenska skogar
(står i faktabladet, ger inga poäng)
Behöver inte transporteras med båt från andra länder så
det förstör inte miljön.
(för allmänt argument, ger inga poäng)
Exempel 4, resonemang i ett led.
Råvaran kommer från svenska skogar
(står i faktabladet, ger inga poäng)
Behöver inte transporteras med båt från andra länder vilket ger
mindre utsläpp av koldioxid och svaveldioxid.
(led 1 ger poäng)
Exempel 5, resonemang i två led med två olika perspektiv.
Råvaran kommer från svenska skogar
(står i faktabladet, ger inga poäng)
Behöver inte transporteras med båt från andra länder vilket ger
mindre utsläpp av koldioxid och svaveldioxid.
(led 1 ger poäng)
Detta medför att blir mindre försurning.
(led 2A ger poäng)
Råvaran kommer från svenska skogar
(står i faktabladet, ger inga poäng)
Behöver inte transporteras med båt från andra länder vilket ger
mindre utsläpp av koldioxid och svaveldioxid.
(led 1 ger poäng)
Detta medför att det blir mindre växthuseffekt
(led 2B ger poäng)
6 Läs i uppgiftens instruktion om du ska skriva nackdelar för det alternativ som du har tagit ställning för eller skriva nackdelar för de andra alternativen.
7 Skriv nackdelar i så många led du kan.
Ett ämne brinner i syre.
Då lämnar det ifrån sig elektroner till syret.
Argumenterande text genomgång
Så här kan du arbeta med en test på argumenterande text i NO:
1 Läs igenom uppgiften noga så att du inte missuppfattar den eller missar något moment.
2 Markera fördelar med + och nackdelar med – i faktabladet.
3 Skriv upp fördelar och nackdelar om det frågas efter det i uppgiften, annars inte.
4 OBS! Skriv ett ställningstagande, till exempel:
”Jag tycker att man ska välja vattenkraft”
5 Skriv så många argument som möjligt i så många led som möjligt.
Att bara skriva av en fördel från faktabladet räknas inte som ett led.
Exempel 1, bara skrivit av fakta
Råvaran kommer från svenska skogar
(står i faktabladet, ger inga poäng)
Exempel 2, ej naturvetenskapligt argument.
Råvaran kommer från svenska skogar
(står i faktabladet, ger inga poäng)
Det blir inte så dyrt att transportera hit råvaran.
(Inget naturvetenskapligt argument, inga poäng.)
Exempel 3, för allmänt argument.
Råvaran kommer från svenska skogar
(står i faktabladet, ger inga poäng)
Behöver inte transporteras med båt från andra länder så
det förstör inte miljön.
(för allmänt argument, ger inga poäng)
Exempel 4, resonemang i ett led.
Råvaran kommer från svenska skogar
(står i faktabladet, ger inga poäng)
Behöver inte transporteras med båt från andra länder vilket ger
mindre utsläpp av koldioxid och svaveldioxid.
(led 1 ger poäng)
Exempel 5, resonemang i två led med två olika perspektiv.
Råvaran kommer från svenska skogar
(står i faktabladet, ger inga poäng)
Behöver inte transporteras med båt från andra länder vilket ger
mindre utsläpp av koldioxid och svaveldioxid.
(led 1 ger poäng)
Detta medför att blir mindre försurning.
(led 2A ger poäng)
Råvaran kommer från svenska skogar
(står i faktabladet, ger inga poäng)
Behöver inte transporteras med båt från andra länder vilket ger
mindre utsläpp av koldioxid och svaveldioxid.
(led 1 ger poäng)
Detta medför att det blir mindre växthuseffekt
(led 2B ger poäng)
6 Läs i uppgiftens instruktion om du ska skriva nackdelar för det alternativ som du har tagit ställning för eller skriva nackdelar för de andra alternativen.
7 Skriv nackdelar i så många led du kan.