KEMI 7A GROVPLANERING VT 22 v02 tis 11/1 Film: Livets kemi, pedagogisk planering v02 tors13/1 Säkerhetsregler, labmtrl varningssymboler 2-6 v02 tors 13/1 Ämnen 2-6
v03 mån 17/1 Ämnen 7-10 v03 tis 18/1 SÄKERHETSREGLER LÄXF. 2-6 v03 tors 20/1 LAB 4: Kallt och varmt vatten GRUPP 1 v03 tors 20/1 Kemihistoria 36-37
v04 mån 24/1 Film: Fyrverk, Kemiska reakt 21-22 v04 tis 25/1 Kemihistoria LÄXFÖRHÖR 36-37 v04 tors27/1 LAB 4: Kallt och varmt vatten GRUPP 2 v04 tors 27/1 Kemiska reaktioner, film jodklocka 23-24
v05 mån 31/1 Kemiska reaktioner 21-22 v05 tis 1/2 Kemiska reaktioner, LÄXF. 21-22 v05 tors3/2 LAB 1,17:Gasolbrännaren,stålull GRUPP1 v05 tors 3/2 Kemiska reaktioner 25-26
v06 mån 7/2 Kemiska reaktioner 25-26 v06 tis 8/2 Film: vatten, Kemiska reakt. 27-28 v06 tors10/2 LAB 1,17: Gasolbrännaren,stålullGRUPP 2 v06 tors 10/2 Kemiska reaktioner LÄXF. 27-28 v07 mån 14/2 Syror och baser 38-40 v07 tis 15/2 Syror och baser 41-42 v07 tors17/2 Lab 26: Vi blandar surt och basisktGRUPP1 v07 tors 17/2 Syror och baser LÄXF 38-40
v09 mån 28/2 Syror och baser 43-46 v09 tis 1/3 Syror och baser 43-46 v09 tors3/3 Lab 26: Vi blandar surt och basisktGRUPP2 v09 tors 3/3 Syror och baser LÄXF. 43-46
v10 mån 7/3 Luft 71 v10 tis 8/3 Luft, OMLÄXFÖRHÖR 1 71 v10 tors10/3 Omlab 1 v10 tors 10/3 Salter, OMLÄXFÖRHÖR 2 59-63
v11 mån 14/3 Film: salt, Salter 59-63 v11 tis 15/3 Salter, OMLÄXFÖRHÖR 3 59-63 v11 tors 17/3 Omlab 2 / Lab 27 pH-värde v11 tors 17/3 Utvärdering, OMLÄXFÖRHÖR 4
KEMI 7B GROVPLANERING VT 22 v02 ons 12/1 Säkerhetsregler, labmtrl varningssymboler 2-6 v02 tors 13/1 Film: Livets kemi, pedagogisk planering v02 fre 14/1 Ämnen 2-6
v03 mån 17/1 Ämnen 7-10 v03 ons 19/1 LAB 4: Kallt och varmt vatten GRUPP 1 v03 tors 20/1 SÄKERHETSREGLER LÄXF. 2-6 v03 fre 21/1 Film: Fyrverk, Kemiska reakt 21-22
v04 mån 24/1 Kemihistoria 36-37 v04 ons 26/1 LAB 4: Kallt och varmt vatten GRUPP 2 v04 tors 27/1 UTV SAMTAL v04 fre 28/1 Kemihistoria LÄXFÖRHÖR 36-37
v05 mån 31/1 Kemiska reaktioner (21-22), 23-24 v05 ons 2/2 LAB 1,17:Gasolbrännaren,stålull GRUPP1 v05 tors 3/2 Kemiska reaktioner, LÄXF. 21-22 v05 fre 4/2 Kemiska reaktioner 25-26
v06 mån 7/2 Film: vatten, Kemiska reakt. 27-28 v06 ons 9/2 LAB 1,17: Gasolbrännaren,stålullGRUPP 2 v06 tors 10/2 Kemiska reaktioner 27-28 v06 fre 11/2 Kemiska reaktioner LÄXF. 27-28 v07 mån 14/2 Syror och baser 38-40 v07 ons 16/2 Lab 26: Vi blandar surt och basisktGRUPP1 v07 tors 17/2 Syror och baser 41-42 v07 fre 18/2 Syror och baser LÄXF 38-40
v09 mån 28/2 Syror och baser 43-46 v09 ons 2/3 Lab 26: Vi blandar surt och basisktGRUPP2 v09 tors 3/3 Syror och baser 43-46 v09 fre 4/3 Syror och baser LÄXF. 43-46
v10 mån 7/3 Luft 71 v10 ons 9/3 Omlab 1 v10 tors 10/3 Luft, OMLÄXFÖRHÖR 1 71 v10 fre 11/3 Salter, OMLÄXFÖRHÖR 2 59-63
v11 mån 14/3 Omlab 2, Salter 59-63 v11 tors 17/3 Salter, OMLÄXFÖRHÖR 3 59-63 v11 fre 18/3 Utvärdering, OMLÄXFÖRHÖR 4
KEMI 7C GROVPLANERING VT 22 v02 tis 11/1 Säkerhetsregler, labmtrl varningssymboler 2-6 v02 tis 11/1 Film: Livets kemi, pedagogisk planering v02 tors 13/1 Ämnen 2-6
v03 mån 17/1 Ämnen 7-10 v03 tis 18/1 LAB 4: Kallt och varmt vatten GRUPP 1 v03 tis 18/1 SÄKERHETSREGLER LÄXF. 2-6 v03 tors 20/1 Kemihistoria 36-37
v04 mån 24/1 UTVECKLINGSSAMTAL v04 tis25/1 LAB 4: Kallt och varmt vatten GRUPP 2 v04 tis 25/1 Kemihistoria LÄXFÖRHÖR 36-37 v04 tors 27/1 Film: Fyrverk, Kemiska reakt 21-22
v05 mån 31/1 Kemiska reaktioner 21-22 v05 tis1/2 LAB 1,17:Gasolbrännaren,stålull GRUPP1 v05 tis 1/2 Kemiska reaktioner, LÄXF. 21-22 v05 tors 3/2 Kemiska reaktioner, film jodklocka 23-24
v06 mån 7/2 Kemiska reaktioner 25-26 v06 tis 8/2 LAB 1,17: Gasolbrännaren,stålullGRUPP 2 v06 tis 8/2 Film: vatten, Kemiska reakt. 27-28 v06 tors 10/2 Kemiska reaktioner LÄXF. 27-28 v07 mån 14/2 Syror och baser 38-40 v07 tis15/2 Lab 26: Vi blandar surt och basisktGRUPP1 v07 tis 15/2 Syror och baser 41-42 v07 tors 17/2 Syror och baser LÄXF 38-40
v09 mån 28/2 Syror och baser 43-46 v09 tis1/3 Lab 26: Vi blandar surt och basisktGRUPP2 v09 tis 1/3 Syror och baser 43-46 v09 tors 3/3 Syror och baser LÄXF. 43-46
v10 mån 7/3 Luft 71 v10 tis 8/3 Omlab 1 v10 tis 8/3 Luft, OMLÄXFÖRHÖR 1 71 v10 tors 10/3 Salter, OMLÄXFÖRHÖR 2 59-63
v11 mån 14/3 Film: salt, Salter 59-63 v11 tors 17/3 Omlab 2 / Lab 27 pH-värde v11 tis 15/3 Salter, OMLÄXFÖRHÖR 3 59-63 v11 tors 17/3 Utvärdering, OMLÄXFÖRHÖR 4 FILM! LIVETS KEMI E-krav sid 36-37 kemihistoria Vad tänkte Demokritos att man kunde dela upp all materia i? Atomer Vad tänkte Aristoteles att allt består av? Luft, vatten, jord, eld Skriv en sak som alkemisterna lyckades framställa. Svavelsyra Vad införde svenske Berzelius på 1800-talet? Kemiska tecken för alla grundämnen Vilket kemiskt tecken fick syre? O Vilket kemiskt tecken fick väte? H Vad uppfann svensken Nobel på 1800-talet? Dynamit Vad används pengarna från Nobels arv till? Nobelpriset KEMISKA REAKTIONER SID 21-22
1.
Vad menas med ett grundämne?
Ett ämne som
bara består av en sorts atomer.
2.
Vad menas med en kemisk förening?
Ett ämne som
består av olika sorters atomer.
3.
Vilket ämne reagerar något som brinner med?
Syre
4.
Ungefär hur mycket syre finns det i luften?
20%
5.
Skriv den kemiska beteckningen för en syreatom.
O
6.
Skriv den kemiska beteckningen för en syremolekyl.
O2
7. KEMISKA REAKTIONER SID 23-24 Vad händer om järn reagerar med syre i fuktig luft?
Det rostar.
KEMISKA REAKTIONER SID 25-26
8.
Vad är skillnaden mellan en atom och en molekyl?
En molekyl
består av två eller flera atomer som sitter ihop.
9.
Skriv den kemiska beteckningen för en väteatom.
H
10.
Skriv den kemiska beteckningen för en vätemolekyl.
H2
KEMISKA REAKTIONER SID 27-28
11.
Skriv den kemiska beteckningen för vatten.
H2O
12.
Vad består en atomkärna av?
Protoner,
neutroner
13.
Vad snurrar runt atomkärnan?
Elektroner
14.
Vad har positiv laddning i en atom?
Protonen
15.
Vad har negativ laddning i en atom?
Elektronen
SYROR OCH BASER SID 38-40
16.
Skriv namnen på tre starka syror.
Saltsyra, svavelsyra,
salpetersyra
17.
Skriv namnen på tre svaga syror.
Citronsyra,
äppelsyra, vinsyra
18.
Skriv den kemiska beteckningen för saltsyra.
HCl
19.
Skriv den kemiska beteckningen för svavelsyra.
H2SO4
20.
Skriv den kemiska beteckningen för salpetersyra.
HNO3
21.
Var i kroppen finns det saltsyra?
I magsäcken.
22.
Hur skall man späda ut koncentrerad svavelsyra med
vatten?
Syran i
vattnet.
23.
Skriv tre saker man använder svavelsyra till.
Bilbatterier,
sprängmedel, konstgödsel
24.
Vilken jon finns i alla syror?
Vätejonen
25.
Skriv den kemiska beteckningen för den jon som finns i
alla syror.
H+ SYROR OCH BASER SID 41-42
26.
Vad kan man använda natriumhydroxid till?
Lösa upp
proppar i avlopp
27.
Vilken jon finns i alla baser?
Hydroxidjonen
28.
Skriv den kemiska beteckningen för den jon som finns i
alla baser.
_
OH
SYROR OCH BASER SID 43-46
29.
Vilket pH-värde kan en sur lösning ha?
Mindre än 7
30.
Vilket pH-värde kan en neutral lösning ha?
7
31.
Vilket pH-värde kan en basisk lösning ha?
Mer än 7
32.
Vilken färg får BTB i en sur lösning?
Gul
33.
Vilken färg får BTB i en basisk lösning?
Blå
34.
Vad består en oxid av?
Syre och ett
annat ämne.
35.
Hur kan avgaser som innehåller svaveltrioxid förstöra
miljön?
Det bildas
svavelsyra i regnmolnen. Det regnar ner och försurar naturen.
36.
Vad kan man göra för att minska försurningen i en sjö?
Man kan
kalka den.
SLUT 43-46
37.
Skriv tre saker som växten behöver för att göra
fotosyntes.
Koldioxid,
vatten, solenergi
38.
Skriv två saker som växten tillverkar i fotosyntesen.
Syre,
druvsocker E-krav sid
71 Luft 78% Ungefär hur många procent av luften är syre? 21% Hur bildas vattenånga? Vatten avdunstar från hav och sjöar. Skriv tre saker som växten behöver för att
göra fotosyntes. Koldioxid, vatten, solenergi Skriv två saker som växten tillverkar i
fotosyntesen. Druvsocker, syre Beskriv syrets kretslopp mellan växter och
djur. (Vad de andas in och ut) Växten andas in koldioxid och ut syre. Djuret andas in syre och ut koldioxid. På
vilket sätt är det bra att det finns ozon uppe i atmosfären? Ozon skyddar mot solens UV-strålar som kan ge
cancer. Pedagogisk planering (Se InfoMentor för mer detaljer) | |
Skolår: 7 | |
Ämne: Kemi
| |
Tid: Vecka 2-11 2022
| |
Ämne och arbetsområde
Du kommer att få lära dig hur man laborerar på ett säkert sätt i kemisalen.
Vi kommer att prata om ämnens egenskaper och i vilka former ämnen kan ha.
Det kommer att handla om hur ämnen är blandade med varandra och hur man kan dela på ämnen.
Vi kommer att studera grundämnen, kemiska föreningar och kemiska reaktioner. Du kommer bland annat att lära dig mer om väte, syre, vatten och koldioxid.
I området syror och baser kommer vi lära oss vad olika syror och baser heter och vad de kan användas till. Vi kommer också prata om hur man mäter surhet, hur man kan neutralisera något som är surt och vad försurning är.
I området luft kommer det handla om vilka ämnen som luften innehåller, syrets kretslopp, växthuseffekten och ozon.
Du kommer till sist att få lära dig lite om olika salter och vad de kan användas till.
KEMI ÅK 7 ÄMNEN SID 2-6 GENOMGÅNG
Säkerhetsregler för kemilaborationer
Laborationsmateriel
Varningssymboler
Deras yta glänser.
Man andas först in mycket luft.
Sen håller man näsan en bit bort från provröret
och viftar lukten från provröret mot näsan.
fast form, flytande form eller gasform.
Vatten i gasform kallas vattenånga.
KEMI ÅK 7 ÄMNEN SID 7-10 GENOMGÅNG
Det har blivit en lösning av socker.
Lösningen är utspädd om det finns lite socker i vattnet.
Lösningen är koncentrerad om det finns mycket socker i vattnet.
Lösningen är omättad om man kan lösa mer socker.
Lösningen är mättad om man inte kan lösa mer socker.
En emulsion är en blandning av två vätskor
Vätskorna kan inte lösa sig i varandra.
Det vanligaste lösningsmedlet är vatten.
Sedimentering är ett sätt att rena vatten i ett reningsverk.
Smutsigt vatten kommer till en sedimenteringsbassäng.
Smutspartiklar sjunker antingen till botten eller flyter upp.
Sen tar man bort smutsen.
Kaffepulvret stannar i filtret och det lösta kaffet passerar.
Vattenångan blir vatten när man kyler ner den igen.
KEMI ÅK 7 KEMISKA REAKTIONER SID 21-22
Syre, väte, järn och koppar är andra grundämnen.
Vatten i fast form kallas is.
Vatten i gasform kallas vattenånga.
Atomerna bildar en kemisk förening.
Oxygen är ett annat namn för syrgas.
KEMI ÅK 7 KEMISKA REAKTIONER SID 23-24
Molekyler kan också slås ihop till andra molekyler.
Då sker en kemisk reaktion mellan järn och svavel.
Både fukt och syre tränger ner till järnet som ligger under.
Då rostar det järnet också.
Film: Rolig kemisk reaktion
Kopparoxid består av koppar och syre.
Aluminium används i flygplan.
Aluminium och syre bildar en beläggning av aluminiumoxid.
Galvanisering
Man lägger ett lager av metallen zink utanpå järnet.
Färgen innehåller en metalloxid.
Koloxid = kolmonoxid
Vid ofullständig förbränning av kol bildas gasen koloxid
Kolmonoxid är en färglös och luktlös gas.
Kolmonoxid är mycket giftig att andas in.
Man kan dö av kolmonoxid om man eldar inne med för lite syre.
Detta kan till exempel hända i en båt eller i en husvagn.
Kolmonoxid finns i bilavgaser.
Man kan dö om bilmotorn är på i ett garage med stängd dörr.
Knallgas exploderar lätt och kan orsaka svåra olyckor.
KEMI ÅK 7 KEMISKA REAKTIONER SID 27-28
VattenNatriumatomen har då blivit en natriumjon Na+.
Kloratomen har blivit en kloridjon Cl-.
Därför dras de till varandra och bildar natriumklorid.
Natriumklorid är en jonförening.
Natriumklorid är vanligt salt som man saltar maten med.
Film: En rolig kemisk reaktion
KEMI ÅK 7 KEMIHISTORIA SID 36-37
GENOMGÅNG
Egypten (3000 f. Kr).
I Egypten kunde man tillverka färg, läkemedel, parfym och glas.
Man kunde också bevara döda kroppar genom att behandla dem med salt och
kryddor. Kropparna blev mumier.
Demokritos (400 f. Kr.)
Greken Demokritos tänkte att all materia kan delas sönder i små
delar som han kallade atomer. Han trodde att atomerna inte kunde delas
sönder i mindre delar. Ordet atom betyder odelbar.
Aristoteles (300 f. Kr.)
Greken Aristoteles tänkte att allt består av luft, vatten, jord
eller eld.
Alkemister (Medeltiden 500-1500)
Alkemister trodde att det fanns ett ämne som de kallade ”de vises sten”. Från
”de vises sten” försökte de tillverka guld och medicinen livselixir
som skulle kunna bota alla sjukdomar. De lyckades aldrig tillverka guld eller
livselixir, men utvecklade laboratorieteknik och kunde framställa svavelsyra.
Boyle (1600-talet)
Engelsmannen Boyle sa att ett grundämne är ett ämne som inte
kan sönderdelas till enklare ämnen.
Lavoisier (1700-talet)
Fransmannen Lavoisier kom fram till att luft är en blandning
av kväve och syre. En femtedel av luften är syre som gör
att djur kan andas och eld kan brinna. När syret är slut kvävs djuret eller
elden.
Scheele (1700-talet)
Svensken Scheele upptäckte till exempel grundämnena kväve och
klor samt den kemiska föreningen mjölksyra.
Dalton (1800-talet)
(Bild med elektronmikroskop av metallen Wolfram)
Engelsmannen Dalton utvecklade Demokritos gamla tankar om atomen.
Dalton sa att:
·
Alla grundämnen består av atomer.
·
Atomer kan inte delas eller förstöras.
·
Atomer av samma grundämne väger lika mycket och är lika.
·
Atomer av olika grundämnen väger olika.
·
Atomer av olika grundämnen har olika kemiska egenskaper.
· Sammansatta ämnen bildas genom förening mellan atomer av
olika grundämnen.
Berzelius
(1800-talet)
Svensken Berzelius införde ett system med kemiska tecken för
alla grundämnen. De kemiska tecknen kunde antingen vara en stor bokstav, eller
en stor och en liten bokstav. Syre fick tecknet O, väte
fick tecknet H, natrium fick tecknet Na.
Thomson (1800-talet)
Engelsmannen Thomson upptäckte att atomen innehåller elektriskt
laddade elektroner. Elektronerna är mycket små och väger mindre än en
tusendel av en väteatom.
Nobel (1800-talet)
Svensken Alfred Nobel uppfann dynamit.
Nobelpriset delas ut från pengar av Alfred Nobels arv.
Bohr och andra (1900-talet)
På 1900-talet kom man fram till att en atom består av en atomkärna
med positiva protoner och neutrala neutroner. Dansken Bohr
kom fram till att elektronerna snurrar runt atomkärnan i bestämda banor.
KEMI ÅK 7 SYROR OCH BASER SID 38-40
C-vitamin finns i apelsiner.
Man kan också köpa C-vitamin på apoteket.
Syrorna och bakterier ger karies i tänderna.
Det betyder att man får hål i tänderna.
De är mycket frätande på hud och kläder.
Saltsyra, HCl
Vätejonen H+ finns i alla syror.
Utspädd saltsyra ingår i magsaften.
Använd skyddsglasögon och skyddshandskar vid hantering!
Använd skyddshandskar när du bär ett trasigt bilbatteri.
Salpetersyra, HNO3, är färglös och mycket frätande vätska.
Den har en stickande lukt.
Salpetersyran färgar hud och naglar gula.
KEMI ÅK 7 SYROR OCH BASER SID 41-42
Natrium har den kemiska beteckningen Na.
En natriumjon har den kemiska beteckningen Na+.
En hydroxidjon har den kemiska beteckningen OH-.
Baser är motsatsen till syror.
Många baser är mycket frätande.
Natriumhydroxid används för att tillverka tvål.
Natriumhydroxid säljs med namnet kaustiksoda.
Om man löser natriumhydroxid i vatten får man natronlut.
Natronlut är mycket frätande.
Kalciumhydroxid, Ca(OH)2
Kalkvatten kan användas för att testa om en okänd gas är koldioxid.
Ammoniak används också i rengöringsmedel och i konstgödsel.
Basiska lösningar har ett pH-värde som är större än 7.
Neutralisation
Man blandar en sur lösning och en basisk lösning i rätt mängder.
BTB blir gult i sura lösningar och blått i basiska lösningar.
Fenolftalein blir genomskinligt i sura lösningar.
Fenolftalein blir rött i basiska lösningar.
Man river av en pappersremsa och doppar den i lösningen.
Pappret byter färg.
Färgen jämförs med en färgskala på locket.
På färgskalan kan man avläsa pH-värdet.
Oxider
Olja som eldas i fabriker innehåller lite svavel.
När man eldar olja reagerar svavel med syre och det bildas svaveldioxid, SO2
Svaveldioxid reagerar med syre och bildar svaveltrioxid, SO3
Svaveltrioxid reagerar med vatten i regnmolnen och blir svavelsyra, H2SO4
När svavelsyra regnar ner i en sjö blir sjön försurad.
En neutral lösning leder inte ström.
En sur lösning med vätejoner H+ leder ström.
En basisk lösning med hydroxidjoner OH- leder ström.
KEMI ÅK 7 VÅR LUFT SID 71
I sjukvården ger man syre till människor som har svårt för att andas.
Växterna tar upp vatten och näring ur marken.
De får solenergi från solen.
Denna tillverkning av druvsocker och syre kallas fotosyntes.
Koldioxid+vatten+solenergi-->druvsocker+syre
druvsocker+syre-->koldioxid+vatten+energi
Växterna andas in koldioxid.
Växterna tillverkar druvsocker som de bygger upp sig själv med.
Djuren får kol i druvsocker när de äter växterna.
Kolatomerna försvinner inte utan går runt i ett kretslopp.
Då kommer det ut stora mängder koldioxid i luften.
En stor del av värmen kommer inte ut igen.
På grund av växthuseffekten blir jorden varmare och varmare.
I gamla kylskåp har det använts gaser som kallas freoner.
Freonerna förstör ozonet i atmosfären.
Därför ska man lämna in gamla kylskåp till en återvinningscentral.
Det har bildats stora hål i jordens ozonlager.
De stora hålen finns över Nordpolen, Sydpolen och Australien.
Det kan också skada djurens andningsorgan.
KEMI ÅK 7 SALTER SID 59-63
Man blandar en syra och en bas.
Saltsyra och natriumhydroxid ger natriumklorid och vatten.
I ugnen frigörs små bubblor av koldioxid.
Bubblorna växer och gör sockerkakan porös (luftig).
Kalciumsulfat, CaSO4 , är det kemiska namnet för gips.
Hårt vatten innehåller mycket kalciumjoner och
mycket magnesiumjoner.
Man kan ta bort kalkavlagringar från diskmaskinen genom att
köra diskmaskinen med citronsyra två gånger om året.