FYSIK 8A GROVPLANERING HT 22
v 33 Fre 19/8 Introduktion NO, fysik, pedagogisk planering, upplägg
v 34 Mån 22/8 Optik Genomgång 66-67
v 34 Tis 23/8 Laborationsplanering, gemensam
v 34 Tor 25/8 Optik Läxförhör 66-67
v 34 Fre 26/8 UTVECKLINGSSAMTAL
v 35 Mån 29/8 Optik Genomgång 68-69
v 35 Tis 30/8 Optik Genomgång 70-71
v 35 Tor 1/9 Optik Läxförhör 68-71
v 35 Fre 2/9 Optik Genomgång 72-76
v 36 Mån 5/9 Arbete Genomgång 2-3
v 36 Tis 6/9 Lab1 speglar linser grupp 1 / Teori grp 2
v 36 Tor 8/9 Arbete Genomgång 4-6 (ej effekt)
v 36 Fre 9/9 FRILUFTSDAG
v 37 Mån12/9 Arbete Repetition 2-3, 4-6
v 37 Tis 13/9 Lab 1 speglar linser grupp 2 / Teori grp 1
v 37 Tor15/9 Arbete Läxförhör 2-6
v 37 Fre 16/9 Laborationsplanering laboration lutande planet
v 38 Mån 19/9 Informationssökning förberedelsse
v 38 Tis 20/9 Lab 2 lutande planet grupp 1 / Teori grp 2
v 38 Tor 22/9 Informationssökning 1
v 38 Fre 23/9 Informationssökning 2
v 39 Mån 26/9 Magnetism Genomgång 45-48
v 39 Tis 27/9 Lab 2 lutande planet grupp 2 / Teori grp 1
v 39 Tor 29/9 Magnetism Genomgång 49-53
v 39 Fre 30/9 Magnetism Rep, muntl 45-53
v 40 Mån 3/10 Akustik Genomgång 89-91
v 40 Tis 4/10 OMLABORATION
v 40 Tor 6/10 Akustik Läxförhör 89-91
v 40 Fre 7/10 Akustik Genomgång 92-94
v 41 Mån 10/10 Värmelära Genomgång 16-20 / OMLÄXFÖRHÖR
v 41 Tis 11/10 Värmelära Rep16-20, utvärdering / OMLÄXFÖRHÖR
FYSIK 8B GROVPLANERING HT 22
v 33 Fre 19/8 Introduktion NO, fysik, pedagogisk planering, upplägg
v 34 Mån 22/8 Optik Genomgång 66-67
v 34 Tis 23/8 Laborationsplanering, gemensam
v 34 Tor 25/8 Optik Läxförhör 66-67
v 34 Fre 26/8 Optik Genomgång 68-69
v 35 Mån 29/8 Optik Genomgång 70-71
v 35 Tis 30/8 Optik Repetition 68-69, 70-71
v 35 Tor 1/9 Optik Läxförhör 68-71
v 35 Fre 2/9 Lab1 speglar linser grupp 1 / Teori grp 2
v 36 Mån 5/9 Optik Genomgång 72-76
v 36 Tis 6/9 Arbete Genomgång 2-3
v 36 Tor 8/9 Arbete Genomgång 4-6 (ej effekt)
v 36 Fre 9/9 FRILUFTSDAG
v 37 Mån 12/9 Arbete Repetition 2-3, 4-6
v 37 Tis 13/9 Laborationsplanering laboration lutande planet
v 37 Tor 15/9 Arbete Läxförhör 2-6
v 37 Fre 16/9 Lab 1 speglar linser grupp 2 / Teori grp 1
v 38 Mån 19/9 Informationssökning förberedelsse
v 38 Tis 20/9 Informationssökning 1
v 38 Tor 22/9 Informationssökning 2
v 38 Fre 23/9 Lab 2 lutande planet grupp 1 / Teori grp 2
v 39 Mån 26/9 Magnetism Genomgång 45-48
v 39 Tis 27/9 Magnetism Genomgång 49-53
v 39 Tor 29/9 Magnetism Rep, muntl 45-53
v 39 Fre 30/9 Lab 2 lutande planet grupp 2 / Teori grp 1
v 40 Mån 3/10 Akustik Genomgång 89-91
v 40 Tis 4/10 Akustik Genomgång 92-94
v 40 Tor 6/10 Akustik Läxförhör 89-91
v 40 Fre 7/10 OMLABORATION
v 41 Mån 10/10 Värmelära Genomgång 16-20 / OMLÄXFÖRHÖR
v 41 Tis 11/10 Värmelära Rep16-20, utvärdering / OMLÄXFÖRHÖR
FYSIK 8C GROVPLANERING HT 22
v 33 Fre 19/8 Introduktion och planering, Optik
v 34 Mån 22/8 UTVECKLINGSSAMTAL
v 34 Tis 23/8 UTVECKLINGSSAMTAL
v 34 Ons 24/8 UTVECKLINGSSAMTAL
v 34 Fre 26/8 Optik Genomgång 66-67
v 35 Mån 29/8 Optik Genomgång 68-69
v 35 Tis 30/8 Optik Läxförhör 66-67
v 35 Ons 31/8 Optik Genomgång 70-71
v 35 Fre 2/9 Optik Läxförhör 68-71
v 36 Mån 5/9 Arbete Genomgång 2-3
v 36 Tis 6/9 Lab1 speglar linser grupp 1 / Teori grp 2
v 36 Ons 7/9 Arbete Genomgång 4-6 (ej effekt)
v 36 Fre 9/9 FRILUFTSDAG
v 37 Mån 12/9 Arbete Labplan gemensam, Rep 2-3, 4-6
v 37 Tis 13/9 Lab 1 speglar linser grupp 2 / Teori grp 1
v 37 Ons 14/9 Arbete Läxförhör 2-6
v 37 Fre 16/9 Laborationsplanering laboration lutande planet
v 38 Mån 19/9 Informationssökning förberedelsse
v 38 Tis 20/9 Lab 2 lutande planet grupp 1 / Teori grp 2
v 38 Ons 21/9 Informationssökning 1
v 38 Fre 23/9 Informationssökning 2
v 39 Mån 26/9 Magnetism Genomgång 45-48
v 39 Tis 27/9 Lab 2 lutande planet grupp 2 / Teori grp 1
v 39 Ons 28/9 STUDIEDAG
v 39 Fre 30/9 Magnetism Genomgång 49-53
v 40 Mån3/10 Akustik Genomgång 89-91
v 40 Tis 4/10 OMLABORATION
v 40 Ons 5/10 Akustik Läxförhör 89-91
v 40 Fre 6/10 Akustik Genomgång 92-94
v 41 Mån10/10 Värmelära Genomgång 16-20 / OMLÄXFÖRHÖR
v 41 Tis 11/10 Värmelära Rep16-20, utvärdering / OMLÄXFÖRHÖR
FYSIK ÅR 8 LABORATIONSPLANERING
Laboration: Medelfart
Vilka saker behöver vi för att göra experimentet?
Vad vill vi ha för resultat? Medelfart
Vad behöver mätas? Sträcka Tid
Hur bygger vi experimentet?
Hur ska vi mäta?
Hur får vi noggranna mätningar?
Hur räknar vi ut resultatet?
Namn: Mönsterlösning
Problem:
Hur stor är medelfarten när en vagn rullar ned för en backe?
Hypotes:
Materiel:
1 bräda, 9 böcker, 1 vagn, 1 linjal, 1 stoppur, 1 miniräknare
Utförande:
Lägg 5 böcker under ena sidan på brädan så att det blir en backe.
Lägg 4 böcker två och två i slutet av backen så att det blir ett stopp.
Mät sträckan i meter med en linjal från startlinjen till slutet av brädan.
Ställ vagnen bakom startlinjen.
Mät tiden för vagnen att rulla från startlinjen till slutet av brädan i sekunder med stoppuret tre gånger.
Beräkna medelvärdet av tiderna (tid 1 + tid 2 + tid 3) / 3 med en miniräknare.
Beräkna medelfarten med miniräknare med formeln medelfart = sträcka / tid.
Källkritik av en vetenskaplig artikel
Ställ följande frågor för att hitta så många skäl som möjligt för att lita på en vetenskaplig artikel eller inte lita på den:
Vem eller vilka står bakom sidan eller artikeln?
Är det en myndighet?
Är det en organisation?
Är det ett företag?
Är det en privatperson?
Är det någon som kan ämnet?
Är det någon du litar på?
Vid vilken tidpunkt som sidan senast uppdaterades.
Finns det något datum på sidan?
Är informationen ny och relevant eller är den 20 år gammal?
Sidans källor
Finns det någon kontaktinformation?
Verkar texten seriös?
Fungerar länkarna?
Hänvisas det till källor?
I vilket syfte informationen på sidan har skrivits
För att informera om något?
För att presentera fakta?
För att propagera för en åsikt?
För att sälja något?
För att underhålla?
FYSIK ÅR 8 E-KRAV
Pedagogisk Planering
Se InfoMentor för utförligare planering
År:
8
Vad
Arbetsområde
Du kommer att lära dig olika typer av speglar, hur de fungerar och hur ljuset reflekteras i dem. Du kommer också få kunskap om olika typer av linser och hur de fungerar. Du får också lära dig varför saker under vattnet inte verkar vara på den plats som de ser ut att vara på. Vi kommer att prata om fiberoptik och vad det kan användas till.
Du kommer att lära dig hur man beräknar arbetet för att lyfta en vagn till högsta backen på en berg och dalbana och hur stor energi vagnen har när den står där. Du kommer få kunskap om olika energiomvandlingar och om att man inte kan förstöra energi. Vi kommer att studera olika typer av enkla maskiner som sparar kraft.
Du kommer att lära dig om vad ljud är och hur det uppstår. Du kommer också att lära dig skillnaden mellan starkt och högt ljud.
Du kommer få undervisning om olika typer av magneter och hur de fungerar. Du kommer att lära dig hur en elmotor, en generator och en transformator fungerar.
Vi kommer att gå igenom vad som händer när man värmer ett ämne och hur värme kan flytta sig.
Konkretisering av arbetsområdet
Planera laboration inom området mekanik.
Genomföra laborationer inom områdena optik och mekanik.
Dokumentera laborationer inom områdena optik och mekanik.
Ljuskällor och ljusstrålning.
Ljusets reflektion i speglar.
Ljusets brytning i linser och i en vattenyta.
Användningsområden för optik.
Spektrum.
Vad som menas med kraft och väg.
Beräkning av mekaniskt arbete.
Vad som menas med energi.
Beräkning av lägesenergi.
Energiprincipen att energi inte kan skapas eller förstöras.
Energiomvandlingar.
Mekanikens gyllene regel.
Exempel på enkla maskiner.
Vad ljud är och hur ljud uppstår.
Frekvens och ljudnivå.
Toner och buller.
Användningsområden för akustik.
Permanenta magneter.
Elektromagneter.
Elmotorns och generatorns funktion.
Transformatorns funktion.
Elektrisk effekt och elektrisk energi.
Hur fasta ämnen, vätskor och gaser utvidgar sig när de värms.
Att vatten är ett undantag är en förutsättning för liv.
Värmeledning, värmeströmning och värmestrålning.
Temperaturskalor.
Hur
Arbetssätt
Genomgångar med hjälp av undervisningsblogg och projektor.
Kompletterande förklaringar på whiteboardtavla.
Repetitioner med projektor, whiteboardtavla eller muntligt.
Arbete med studieuppgifter enskilt eller parvis.
Inläsning enskilt eller parvis.
Muntliga repetitioner.
Muntliga förhör.
Skriftliga läxförhör.
Gemensam genomgång av en vetenskaplig artikel.
Eleverna hämtar fakta från, sammanfattar och granskar källkritiskt en vetenskaplig artikel.
Genomgång av hur man planerar en laboration.
Egen planering av en laboration.
Genomgång, förberedelse, utförande och dokumentation av laborationer.
FYSIK ÅRSKURS 8 OPTIK SID 66 – 67 GENOMGÅNG
Ljuskälla
Solstrålning består av
Ljusets fart i luft
Ljusstrålar
Skuggan av en linjal sedd rakt uppifrån
Varför föremål som inte är ljuskällor syns
Ljusets reflektion i en plan spegel och reflektionslagen
infallsvinkeln = reflektionsvinkeln
FYSIK ÅRSKURS 8 OPTIK SID 68 – 69 GENOMGÅNG
Konkav spegel
Konvex spegel
Ljusets brytning i en vattenyta
Ljusets brytning från glas till luft
FYSIK ÅRSKURS 8 OPTIK SID 70-71 GENOMGÅNG
Totalreflektion i glas
Fiberoptik
Film: Fiberoptik i ett stadsnät
Totalreflektion i vatten
Ljusets brytning i en konvex lins
Konkav lins
Ljusets brytning i en konkav lins
FYSIK ÅRSKURS 8 OPTIK SID 72-76 GENOMGÅNG
Spektrum
Varför vi ser saker som vita, svarta och röda
Ögat
Översynt öga
Närsynt öga
Kameran
FYSIK ÅK 8 MEKANIK SID 2-3 GENOMGÅNG
Kraft
Väg
Kraften från loket är riktad till höger.
Väg är hur långt tåget åkt till höger.
Mekaniskt arbete
Arbete = kraft * väg
1Nm = 1J
Exempel 1
LÄGESENERGI
RÖRELSEENERGI
MEKANISK ENERGI
FYSIK ÅK 8 MEKANIK SID 4-6 GENOMGÅNG
ENERGIPRINCIPEN
I figuren här ovanför omvandlas en del av solens strålningsenergi till lägesenergi för vattnet som avdunstar och lyfts upp från havet.
När vattnet rinner ner i en flod omvandlas lägesenergi till rörelseenergi.
Exempel 1
Exempel 2
Tyngdkraften på bollen som väger 100 kg är 20 gånger så stor som tyngdkraften på bollen som väger 5 kg.
Bollen som väger 5 kg har 20 gånger så stor hävarm som bollen som väger 20 kg.
Hävarmen är avståndet från kraften till vridningspunkten.
Effekt
Förr mättes effekt i enheten hästkraft. 1 hästkraft = 736 W.
Exempel 1
Exempel 2
En maskin har effekten 500W. Hur mycket energi förbrukar den på en minut?
Arbete
Exempel 3
Verkningsgrad
Nyttig energi
Exempel 1
30 000 J 30
Exempel 2
FYSIK ÅK 8 AKUSTIK SID 89-91 GENOMGÅNG
HUR LJUD UPPKOMMER
Ljud som har en frekvens under 20 Hz kallas infraljud.
HUR LJUD UPPKOMMER
En gitarrsträng kan svänga fram och tillbaka.
VÅGLÄNGD
Förtätningar och förtunningar bildar tillsammans ljudvågor som rör sig genom luften med farten 340 m/s.
kallas en våglängd.
HÖG TON OCH LÅG TON
Resonans innebär att något svänger med.
Om man slår på en stämgaffel och sätter den på ett bord så börjar bordet att svänga med.
Ljudnivån är liten.
Ljudnivån är stor.
musikinstrument är regelbundna.
kallar man för buller.
över 20 000 Hz kallas ultraljud.
Ljud som har en frekvens under 20 Hz kallas infraljud.
FYSIK ÅK 8 AKUSTIK SID 92-94 GENOMGÅNG
FYSIK ÅK8 MAGNETISM S 45-48 GENOMGÅNG
Olika typer av magneter
Permanenta magneter är magnetiska hela tiden.
Elektromagneter är magnetiska om det går ström genom dem.
Permanenta magneter
Permanenta magneter har en sydpol (vit) och en nordpol (röd).
Två lika magnetändar stöter bort varandra.Två olika magnetändar dras till varandra.
Den magnetiska jorden
Kompassens röda pil pekar mot jordens magnetiska sydpol.
Jordens magnetiska sydpol ligger en bit bort från nordpolen.
Missvisning är att kompassen visar fel nära nordpolen.
Elektromagneter
Elektromagneten blir starkare om det finns järn inuti spolen.
Elektromagneter är magnetiska när det går ström genom dem.
Fördelar med elektromagneter
Man kan slå på dem och slå av dem med strömmen.
Man kan göra dem svaga eller starka med strömmen.
Användning av elektromagneter
Man kan använda elektromagneter till:
Att lyfta saker av järn
Dörrlås i trappuppgångar
Elektriska motorer
Ringklockor
FYSIK ÅRSKURS 8 ELLÄRA OCH MAGNETISM SID 49-53
Runt rotorn finns en permanentmagnet som kallas stator.
Rotorn snurrar runt så att nordändan dras till statorns sydända.
När nordändan är vid statorns sydända byter strömmen riktning.
Då blir nordändan sydända och puttas bort från statorns sydända.
Därför fortsätter elmotorn att snurra.
Induktion
Generator
Spolen snurrar i ett magnetfält från en magnet i generatorn.
Då bildas en ström som byter riktning hela tiden.
Denna ström kallas växelström.
Den vänstra spolen heter primärspole.
Den högra spolen heter sekundärspole.
Därför blir spänningen lägre på sekundärspolen.
ELEKTRISK ENERGI
Effekt mäts i Watt (W)
Från kraftverk till elapparat
Kraftledningar överför elströmmen till rätt stad.
I en transformator sänks spänningen till 230 V.
I huset använder du en elektrisk visp för att baka en kaka.
FYSIK ÅK 8 VÄRMELÄRA, SID 16-20
Film solkurvor
Utvidgning av fasta ämnen
Metallocket på en glasburk blir större om man värmer på det.
Man kan spola locket med varmt vatten om det sitter för hårt fast.
Alla fasta ämnen utvidgar sig (blir större) när man värmer dem.
Då blir vattnet lättare och lättare ju varmare det är.
Vatten som är 4 grader är tyngre än vatten som är 0 grader.
Om vattnet som är 0 grader och är is hade varit tyngst hade isen lagt sig på botten av sjöarna.
Utvidgning av gaser
Värmeledning
Vätskor leder värme dåligt.
Gaser leder värme dåligt.
I en termos har man luft mellan yttre och inre behållaren.