TEKNIK 7A GROVPLANERING VT 24
v3 Tis 16/1 Papper 58-59, studieuppgifter
v4 Tis 23/1 Bygga bro
v5 Tis 30/1 Papper repetition, läxförhör 58-59
v6 Tis 6/2 Bygga bro
v7 Tis 13/2 Bygga bro
v9 Tis 27/2 Bygga bro
v10 Tis 5/3 Ritteknik 112-113, studieuppgifter
v11 Tis 12/3 Ritteknik 112-113 repetion, ritningsövning
v12 Tis 19/3 Rita bro / (Bygga bro)
v14 Tis 2/4 Rita bro / (Bygga bro)
v15 Tis 9/4 Rita bro / (Bygga bro) DEADLINE BYGGA
v16 Tis 16/4 Programmering i Scratch / programmera
v17 Tis 23/4 Programmering i Scratch / programmera
v18 Tis 30/4 Programmering i Scratch / programmera
v19 Tis 7/5 Programmera / (Rita bro) / kompl. läxförhör 1
v20 Tis 14/5 Programmera / (Rita bro) / kompl. läxförhör 2
v21 Tis 21/5 Programmera / (Rita bro) / kompl. läxförhör 3
v22 Tis 28/5 Programmera / (Rita bro) DEADLINE RITA
v23 Tis 4/6 Utvärdering, betygsprat
TEKNIK 7BC GROVPLANERING VT 24
v2 Tor 11/1 Bygga bro
v3 Tor 18/1 Papper 58-59, studieuppgifter
v4 Tor 25/1 Bygga bro
v5 Tor 1/2 Papper repetition, läxförhör 58-59
v6 Tor 8/2 Bygga bro
v7 Tor 15/2 Bygga bro
v9 Tor 29/2 Ritteknik 112-113, studieuppgifter
v10 Tor 7/3 Ritteknik 112-113 repetion, ritningsövning
v11 Tor 14/3 Rita bro / (Bygga bro)
v12 Tor 21/3 Rita bro / (Bygga bro) DEADLINE BYGGA
v14 Tor 4/4 Programmering i Scratch / programmera
v15 Tor 11/4 Programmering i Scratch / programmera
v16 Tor 18/4 Programmering i Scratch / programmera
v17 Tor 25/4 Programmera / (Rita bro) / kompl. läxförhör 1
v18 Tor 2/5 Programmera / (Rita bro) / kompl. läxförhör 2
v19 Tor 9/5 LOV
v20 Tor 16/5 Programmera / (Rita bro) / kompl. läxförhör 3
v21 Tor 23/5 Programmera / (Rita bro) DEADLINE RITA
v22 Tor 30/5 Utvärdering, betygsprat
TEKNIK 7SG GROVPLANERING VT 24
v3 Tis 16/1 Papper 58-59, studieuppgifter
v4 Mån 22/1 Bygga bro 14.10 i NO2
v5 Tis 30/1 Papper repetition, läxförhör 58-59
v6 Mån 5/2 Bygga bro 14.10 i NO2
v7 Mån 12/2 Bygga bro 14.10 i NO2
v9 Mån 26/2 Bygga bro 14.10 i NO2
v10 Tis 5/3 Ritteknik 112-113, studieuppgifter
v11 Mån 11/3 Rita bro / (Bygga bro) 14.10 i NO2
v12 Mån 18/3 Rita bro / (Bygga bro) 14.10 i NO2
v14 Tis 2/4 Ritteknik 112-113 repetion, ritningsövning
v15 Mån 8/4 Rita bro/(Bygga bro)14.10 i NO2DEADL BYGG
v16 Mån 15/4 Programmering i Scratch / progr 14.10 i NO2
v17 Tis 23/4 Programmering i Scratch / programmera
v18 Tis 30/4 Programmering i Scratch / programmera
v19 Tis 7/5 Programmera / (Rita bro) / kompl. läxförhör 1
v20 Tis 14/5 Programmera / (Rita bro) / kompl. läxförhör 2
v21 Tis 21/5 Programmera / (Rita bro) / kompl. läxförhör 3
v22 Tis 28/5 Programmera / (Rita bro) DEADLINE RITA
v23 Mån 3/6 Utvärdering, betygsprat 14.10 i NO2
Se Teknik 7 i InfoMentor för mer detaljer.
Arbetsområde
Du kommer lära dig hur man bygger för att saker ska hålla och olika typer av broar.
Du kommer få lära dig om olika material och vad de används till.
Du kommer lära dig hur teknik påverkar människor, samhälle och miljö.
Ni kommer konstruera och bygga broar i projektgrupper.
Konkretisering av arbetsområdet
Draghållfasthet och tryckhållfasthet.
Elasticitet och hårdhet.
Balkar och armering.
Ramar och skal.
Balkbroar, bågbroar, hängbroar och snedkabelbroar.
Material.
Egenskaper för material.
Några olika metallers egenskaper och användning.
Några olika plasters egenskaper och användning.
Hur användning av plast påverkar miljön.
Glas.
Kompositmaterial.
Definitionen av vad teknik är.
Teknik i äldre tider.
Svenska uppfinningar.
Innovationer, uppfinningar som haft stor positiv påverkan på samhället.
Exempel på teknik som har negativ påverkan på miljö och samhälle.
Arbetssätt
Konstruktion av en bro i en projektgrupp.
Bygge, testning och utveckling av bron i projektgruppen.
Genomgångar med hjälp av undervisningsblogg och projektor.
Kompletterande förklaringar på whiteboardtavla.
Repetitioner med projektor, whiteboardtavla eller muntligt.
Arbete med studieuppgifter enskilt eller parvis.
Inläsning enskilt eller parvis.
Muntliga repetitioner.
Skriftliga läxförhör.
Presentation av uppgift
Uppgift
Din grupp ska konstruera en bro.
Regler
Brons längd ska vara 25-40 cm.
Brons bredd ska vara 10-12 cm.
Brons höjd ska vara 20-30 cm.
Bron ska byggas på en pappskiva med längd 45 cm, bredd 15 cm
och kanter 2 cm.
Papper ska läggas på pappskivan så att bron limmas i pappret och inte i pappskivan.
Man ska kunna dra en full mjölkförpackning för 1 liter mjölk över bron. (7*7 cm)
Man ska också kunna dra mjölkförpackningen under bron men över kanterna.
Det innebär att höjd under bron måste vara minst 9 cm.
(7 cm + 2 cm kant)
Material till bron:
Glasspinnar.
Snöre.
Lim till limpistol.
Material till bottenplattan och brobanan (inte till resten av bron):
Kartong.
Arbetsmoment
Val av projektledare
Rösta i gruppen vem som är bäst på att leda arbetet.
Det skall vara den som kan säga ”kom igen nu” och som kan fördela arbetsuppgifterna.
Val av bro
Titta i bloggen vilka broar som skulle vara möjliga att bygga enligt reglerna ovan.
Välj ut de två broar som ni tycker verkar bäst.
Skissa upp dessa två broar
Välj en av broarna och skriv upp varför ni valde just den bron.
Tänka ut och rita upp hur ni ska bygga bron
Rita upp hur ni planerar att bygga bron.
Gruppen kommer att bygga en bro, så alla bör rita samma bro!
Man får lov att såga delar av glasspinnar, så de måste inte användas hela!
Bygga bro
Bygg bron.
Testa bron med en full mjölkförpackning över och under.
Tänk ut vad som kan göras ännu bättre, smartare och snyggare.
Deadline för färdig bro: se klassens grovplanering!
Ritning
Varje elev ritar den färdiga bron så noggrant som möjligt.
Deadline för färdig ritning: se klassens grovplanering!
Uppfinningar
Tvättmaskin, diskmaskin och dammsugare har gjort livet lättare.
När man tänker på yrkesval
är det bra att tänka på att även män kan jobba som sjuksköterska eller som
förskollärare.
Kvinnor kan jobba som
polis eller som ingenjör.
Här kommer några exempel
på kvinnor som gjort viktiga uppfinningar.
Ninni Kronberg
uppfann 1933 en metod att framställa spraytorkat mjölkpulver. Från denna uppfinning grundades företaget Semper.
Laila Ohlgren
uppfann 1979 en uppringningsknapp som man trycker på telefonen efter att
man har slagit numret. Telefoner med denna knapp användes 2009 av 4
miljarder människor.
Anna Haupt
och Terese Alstin var studenter i industridesign. De uppfann 2006 en cykelhjälm
som fungerar som en airbag som blåses upp vid en olycka. Förtaget Hövding
AB grundades och det har nu vuxit till ett börsnoterat företag med 40
medarbetare.
Material
FILM OM JÄRNMALM 14 MIN
Hållfasthetslära och broar sid 24-38
Hållfasthet
Tryckhållfasthet är hur bra ett material kan utsättas för tryckkrafter utan att det går sönder.
Grunden till ett hus måste ha mycket god tryckhållfasthet.
Draghållfasthet
Kablarna i en snedkabelbro måste ha god draghållfasthet.
Då blir betongen starkare än utan armering.
Det har platt papp ytterst och korrugerad papp i mitten.
Man använder en ramar för att bygga starkt, lätt och billigt.
Triangeln ändrar inte form om man utsätter den för krafter.
Bågen pressas ihop av brons tyngd.
Stolparna kallas pyloner.
Hängbrons delar och funktion
Fyra höga pelare som heter pyloner står på fundament av betong.
Två bärkablar hänger mellan pylonerna.
Fyra spännkablar går ner från pylonerna till fyra stålankare.
De finns för att inte bärkabeln ska dra pylonerna mot varandra.
Stålankarna sitter fast i fundament som hålls fast i marken eller berget med förankringslinor.
Brodäcket som bilarna kan köra på hålls uppe av hängstag som hänger ner från bärkablarna.
Man kan också trycka små upplagor med laserskrivare.
TEKNIK ÅK 8 SID 112-113 RITTEKNIK
Teknisk ritning av en bil i två vyer
Om det hade stått 35 i två vyer hade det blivit dubbelmåttsättning.
I vyn från sidan är höjden 30 mm.
Till vänster har man bara skrivit måtten 20 och 5.
Om man skriver 20, 5 och 5 blir det dubbelmåttsättning.
FILM: TEKNISK LÖSNING MOT TJUVAR