PEDAGOGISK PLANERING I FYSIK ÅR 8LINDÄNGESKOLAN
Vecka 33-42 2024
Vecka 33-42 2024

Du kommer att lära dig olika typer av speglar, hur de fungerar och hur ljuset reflekteras i dem. Du kommer också få kunskap om olika typer av linser och hur de fungerar. Du får också lära dig varför saker under vattnet inte verkar vara på den plats som de ser ut att vara på. Vi kommer att prata om fiberoptik och vad det kan användas till.
Du kommer att lära dig hur man beräknar arbetet för att lyfta en vagn till högsta backen på en berg och dalbana och hur stor energi vagnen har när den står där. Du kommer få kunskap om olika energiomvandlingar och om att man inte kan förstöra energi. Vi kommer att studera olika typer av enkla maskiner som sparar kraft.
Du kommer att lära dig om vad ljud är och hur det uppstår. Du kommer också att lära dig skillnaden mellan starkt och högt ljud.
Du kommer få undervisning om olika typer av magneter och hur de fungerar. Du kommer att lära dig hur en elmotor, en generator och en transformator fungerar.
Vi kommer att gå igenom vad som händer när man värmer ett ämne och hur värme kan flytta sig. Du kommer också att lära dig hur trycket ändras när man värmer något som är instängt, eller hur densiteten ändras om man värmer något som inte är instängt.
Du kommer lära dig om väder, till exempel varför det blåser och varför det blir dimma.
Se Unikum för en fullständig planering.
FYSIK 8A GROVPLANERING HT 24
v 33 Fre 16/8 Introduktion NO, fysik, planering, upplägg
v 34 Mån 19/8 Arbete, Genomgång 2-3
v 34 Tis 20/8 Arbete, LF 2-3, Genomgång 4-6
v 34 Ons 21/8 NO-SHOWER
v 34 Fre 23/8 LF 4-6, Optik, Genomgång 66-67
v 35 Mån 26/8 Optik, LF 66-67, Genomgång 68-69
v 35 Tis 27/8 Optik, LF 68-69, Genomgång 70-71
v 35 Ons 28/8 UTVECKLINGSSAMTAL
v 35 Fre 30/8 Optik, LF 70-71, Genomgång 72-76
v 36 Mån 2/9 Lab1 speglar linser grupp 1 / rep. för prov
v 36 Tis 3/9 Lab 1 speglar linser grupp 2 / rep. för prov
v 36 Ons 4/9 PROV OPTIK 66-76
v 36 Fre 6/9 Laborationsplanering, gemensamt
v 37 Mån 9/9 Laborationsplanering, övning
v 37 Tis 10/9 Värmelära, Genomgång 16-20
v 37 Ons 11/9 LABORATIONSPLANERING TEST
v 37 Fre 13/9 LF 16-20, Akustik, Genomgång 89-91
v 38 Mån 16/9 Akustik, LF 89-91, Genomgång 92-94
v 38 Tis 17/9 Lab 2 lutande planet grupp 1 / rep. för prov
v 38 Ons 18/9 Lab 2 lutande planet grupp 2 / rep. för prov
v 38 Fre 20/9 PROV AKUSTIK
v 39 Mån 23/9 STUDIEDAG
v 39 Tis 24/9 Magnetism, Genomgång 45-48,
v 39 Ons 25/9 Friluftsdag?
v 39 Fre 27/9 LF 45-48, Magnetism, Genomgång 49-53,
(v40 PRAO)
v 41 Mån 7/10 Meteorologi 35-39
v 41 Tis 8/10 Informationssökning förberedelse
v 41 Ons 9/10 INFORMATIONSSÖKNING TEST
v 41 Fre 11/10 OMLABORATION / Växthuseffekten 186-193
v 42 Mån 14/10 OMLABORATION / Partikelmodellen 500
v 42 Tis 15/10 OMPROV / Repet. 35-39,186-193, 500
v 42 Ons 16/10 OMPROV / Repet. 35-39, 186-193, 500
v 42 Fre 18/10 OMPROV/Utvärd, LF 35-39, 186-193, 500
FYSIK 8B GROVPLANERING HT 24
v 33 Fre 16/8 Introduktion NO, fysik, planering, upplägg
v 34 Mån 19/8 Arbete, Genomgång 2-3
v 34 Tis 20/8 Arbete, Genomgång 4-6
v 34 Tor 22/8 Arbete, Repetition 2-6, LF 2-6
v 34 Fre 23/8 Optik, Genomgång 66-67
v 35 Mån 26/8 Optik, LF 66-67, Genomgång 68-69
v 35 Tis 27/8 Optik, LF 68-69, Genomgång 70-71
v 35 Tor 29/8 Optik, repetition 66-71
v 35 Fre 30/8 Optik, LF 70-71, Genomgång 72-76
v 36 Mån 2/9 Lab1 speglar linser grupp 1 / rep. för prov
v 36 Tis 3/9 Lab 1 speglar linser grupp 2 / rep. för prov
v 36 Tor 5/9 PROV OPTIK 66-76
v 36 Fre 6/9 Laborationsplanering, gemensamt
v 37 Mån 9/9 Laborationsplanering, övning
v 37 Tis 10/9 Värmelära, Genomgång 16-20
v 37 Tor 12/9 LABORATIONSPLANERING TEST
v 37 Fre 13/9 LF 16-20, Akustik, Genomgång 89-91
v 38 Mån 16/9 Akustik, LF 89-91, Genomgång 92-94
v 38 Tis 17/9 Lab 2 lutande planet grupp 1 / rep. för prov
v 38 Tor 19/9 Lab 2 lutande planet grupp 2 / rep. för prov
v 38 Fre 20/9 PROV AKUSTIK
v 39 Mån 23/9 STUDIEDAG
v 39 Tis 24/9 Magnetism, Genomgång 45-48,
v 39 Tor 26/9 Friluftsdag?
v 39 Fre 27/9 Magnetism, LF 45-48, Genomgång 49-53,
(v40 PRAO)
v 41 Mån 7/10 Meteorologi 35-39
v 41 Tis 8/10 Informationssökning förberedelse
v 41 Tor 10/10 INFORMATIONSSÖKNING TEST
v 41 Fre 11/10 OMLABORATION / Växthuseffekten 186-193
v 42 Mån 14/10 OMLABORATION / Partikelmodellen 500
v 42 Tis 15/10 OMPROV / Repet. 35-39,186-193, 500
v 42 Tor 17/10 STUDIEDAG
v 42 Fre 18/10 OMPROV/Utvärd, LF 35-39, 186-193, 500
FYSIK 8C GROVPLANERING HT 24
v 33 Fre 16/8 Introduktion NO, fysik, Arbete, Genomgång 2-3
v 34 Mån 19/8 Arbete, Genomgång 4-6
v 34 Ons 21/8 NO-SHOWER
v 34 Tor 22/8 LF 2-3, 4-6, Optik, Genomgång 66-67
v 34 Fre 23/8 Optik, LF 66-67, Genomgång 68-69
v 35 Mån 26/8 UTVECKLINGSSAMTAL
v 35 Ons 28/8 Optik, LF 68-69, Genomgång 70-71
v 35 Tor 29/8 Optik, LF 70-71, Genomgång 72-76
v 35 Fre 30/8 UTVECKLINGSSAMTAL
v 36 Mån 2/9 Lab1 speglar linser grupp 1 / rep. för prov
v 36 Ons 4/9 Lab 1 speglar linser grupp 2 / rep. för prov
v 36 Tor 5/9 PROV OPTIK 66-76
v 36 Fre 6/9 Laborationsplanering, gemensamt
v 37 Mån 9/9 Laborationsplanering, övning
v 37 Ons 11/9 Värmelära, Genomgång 16-20
v 37 Tor 12/9 LABORATIONSPLANERING TEST
v 37 Fre 13/9 LF 16-20, Akustik, Genomgång 89-91
v 38 Mån 16/9 Akustik, LF 89-91, Genomgång 92-94
v 38 Ons 18/9 Lab 2 lutande planet grupp 1 / rep. för prov
v 38 Tor 19/9 Lab 2 lutande planet grupp 2 / rep. för prov
v 38 Fre 20/9 PROV AKUSTIK
v 39 Mån 23/9 STUDIEDAG
v 39 Ons 25/9 Friluftsdag?
v 39 Tor 26/9 Magnetism, Genomgång 45-48,
v 39 Fre 27/9 Magnetism, LF 45-48, Genomgång 49-53,
(v 40 PRAO)
v 41 Mån 7/10Meteorologi 35-39
v 41 Ons 9/10 Informationssökning förberedelse
v 41 Tor 10/10 INFORMATIONSSÖKNING TEST
v 41 Fre 11/10 OMLABORATION / Växthuseffekten 186-193
v 42 Mån 14/10 OMLABORATION / Partikelmodellen 500
v 42 Ons 16/10 OMPROV / Repet. 35-39,186-193, 500
v 42 Tor 17/10 STUDIEDAG
v 42 Fre 18/10 OMPROV/Utvärd, LF 35-39, 186-193, 500
45 Vilken är ljudets fart i luft?
340 m/s
46 Vad används ekolodning för?
För att mäta havsdjupet.
47 Vad är dopplereffekten?
Ljudet från en polisbil som kör mot dig låter ljusare än ljudet
från en polisbil som kör bort från dig.
FYSIK ÅR 8 METEOROLOGI KRAV FÖR E
52 Vad betyder meteorologi?
Läran om vädret.
53 Vad menas med ett lågtryck?
Lufttrycket är mindre än normalt lufttryck.
54 Hur brukar vädret vara vid ett lågtryck?
Regnigt och blåsigt.
55 Vad menas med ett högtryck?
Lufttrycket när större än normalt lufttryck.
56 Hur brukar vädret vara vid ett högtryck?
Soligt.
57 Vad menas med vindriktning?
Från vilket håll vinden kommer.
58 Hur mycket blåser det om det är storm?
25 m/s eller mer.
59 Hur bildas sjöbris?
Luften över land värms upp och stiger. Luft blåser in från havet
mot land.
60 Vad menas med en varmfront?
Varm luft blåser in mot kall luft?
61 Hur brukar vädret vara vid varmfronter och kallfronter?
Regnigt
FYSIK ÅR 8 PARTIKELMODELLEN KRAV FÖR E
62 Skriv tre former som materia kan ha.
Fast form, flytande form, gasform.
63 Skriv formeln för densitet
Densitet = massa / Volym
64 Skriv formeln för tryck
Tryck = kraft / Area
65 Vad händer med volymen om temperaturen ökar?
Volymen ökar.
66 Vad händer med volymen om trycket ökar?
Volymen minskar
Vad
Arbetsområde
Du kommer att lära dig olika typer av speglar, hur de fungerar och hur ljuset reflekteras i dem. Du kommer också få kunskap om olika typer av linser och hur de fungerar. Du får också lära dig varför saker under vattnet inte verkar vara på den plats som de ser ut att vara på. Vi kommer att prata om fiberoptik och vad det kan användas till.
Du kommer att lära dig hur man beräknar arbetet för att lyfta en vagn till högsta backen på en berg och dalbana och hur stor energi vagnen har när den står där. Du kommer få kunskap om olika energiomvandlingar och om att man inte kan förstöra energi. Vi kommer att studera olika typer av enkla maskiner som sparar kraft.
Du kommer att lära dig om vad ljud är och hur det uppstår. Du kommer också att lära dig skillnaden mellan starkt och högt ljud.
Du kommer få undervisning om olika typer av magneter och hur de fungerar. Du kommer att lära dig hur en elmotor, en generator och en transformator fungerar.
Vi kommer att gå igenom vad som händer när man värmer ett ämne och hur värme kan flytta sig.
Konkretisering av arbetsområdet
Planera laboration inom området mekanik.
Genomföra laborationer inom områdena optik och mekanik.
Dokumentera laborationer inom områdena optik och mekanik.
Ljuskällor och ljusstrålning.
Ljusets reflektion i speglar.
Ljusets brytning i linser och i en vattenyta.
Användningsområden för optik.
Spektrum.
Vad som menas med kraft och väg.
Beräkning av mekaniskt arbete.
Vad som menas med energi.
Beräkning av lägesenergi.
Energiprincipen att energi inte kan skapas eller förstöras.
Energiomvandlingar.
Mekanikens gyllene regel.
Exempel på enkla maskiner.
Vad ljud är och hur ljud uppstår.
Frekvens och ljudnivå.
Toner och buller.
Användningsområden för akustik.
Permanenta magneter.
Elektromagneter.
Elmotorns och generatorns funktion.
Transformatorns funktion.
Elektrisk effekt och elektrisk energi.
Hur fasta ämnen, vätskor och gaser utvidgar sig när de värms.
Att vatten är ett undantag är en förutsättning för liv.
Värmeledning, värmeströmning och värmestrålning.
Temperaturskalor.
Hur
Arbetssätt
Genomgångar med hjälp av undervisningsblogg och projektor.
Kompletterande förklaringar på whiteboardtavla.
Repetitioner med projektor, whiteboardtavla eller muntligt.
Arbete med studieuppgifter enskilt eller parvis.
Inläsning enskilt eller parvis.
Muntliga repetitioner.
Muntliga förhör.
Skriftliga läxförhör.
Gemensam genomgång av en vetenskaplig artikel.
Eleverna hämtar fakta från, sammanfattar och granskar källkritiskt en vetenskaplig artikel.
Genomgång av hur man planerar en laboration.
Egen planering av en laboration.
Genomgång, förberedelse, utförande och dokumentation av laborationer.
FYSIK ÅRSKURS 8 OPTIK SID 66 – 67 GENOMGÅNG
Ljuskälla
Solstrålning består av
Ljusets fart i luft
Ljusstrålar
Skuggan av en linjal sedd rakt uppifrån
Varför föremål som inte är ljuskällor syns
Ljusets reflektion i en plan spegel och reflektionslagen
infallsvinkeln = reflektionsvinkeln
FYSIK ÅRSKURS 8 OPTIK SID 68 – 69 GENOMGÅNG
Konkav spegel
Konvex spegel
Ljusets brytning i en vattenyta
Ljusets brytning från glas till luft
FYSIK ÅRSKURS 8 OPTIK SID 70-71 GENOMGÅNG
Totalreflektion i glas
Fiberoptik
Totalreflektion i vatten
Ljusets brytning i en konvex lins
Konkav lins
Ljusets brytning i en konkav lins
FYSIK ÅRSKURS 8 OPTIK SID 72-76 GENOMGÅNG
Spektrum
Varför vi ser saker som vita, svarta och röda
Ögat
Översynt öga
Närsynt öga
Kameran
FYSIK ÅK 8 MEKANIK SID 2-3 GENOMGÅNG
Kraft
Väg
Kraften från loket är riktad till höger.
Väg är hur långt tåget åkt till höger.
Mekaniskt arbete
Arbete = kraft * väg
1Nm = 1J
Exempel 1
LÄGESENERGI
RÖRELSEENERGI
MEKANISK ENERGI
FYSIK ÅK 8 MEKANIK SID 4-6 GENOMGÅNG
ENERGIPRINCIPEN
I figuren här ovanför omvandlas en del av solens strålningsenergi till lägesenergi för vattnet som avdunstar och lyfts upp från havet.
När vattnet rinner ner i en flod omvandlas lägesenergi till rörelseenergi.
Exempel 1
Exempel 2
Tyngdkraften på bollen som väger 100 kg är 20 gånger så stor som tyngdkraften på bollen som väger 5 kg.
Bollen som väger 5 kg har 20 gånger så stor hävarm som bollen som väger 20 kg.
Hävarmen är avståndet från kraften till vridningspunkten.
Effekt
Förr mättes effekt i enheten hästkraft. 1 hästkraft = 736 W.
Exempel 1
Exempel 2
En maskin har effekten 500W. Hur mycket energi förbrukar den på en minut?
Arbete
Exempel 3
Verkningsgrad
Nyttig energi
Exempel 1
30 000 J 30
Exempel 2
FYSIK ÅK 8 AKUSTIK SID 89-91 GENOMGÅNG
HUR LJUD UPPKOMMER
Ljud som har en frekvens under 20 Hz kallas infraljud.
FYSIK ÅK 8 AKUSTIK SID 92-94 GENOMGÅNG
FYSIK ÅK8 MAGNETISM S 45-48 GENOMGÅNG
Olika typer av magneter
Permanenta magneter är magnetiska hela tiden.
Elektromagneter är magnetiska om det går ström genom dem.
Permanenta magneter
Permanenta magneter har en sydpol (vit) och en nordpol (röd).
Två lika magnetändar stöter bort varandra.Två olika magnetändar dras till varandra.
Den magnetiska jorden
Kompassens röda pil pekar mot jordens magnetiska sydpol.
Jordens magnetiska sydpol ligger en bit bort från nordpolen.
Missvisning är att kompassen visar fel nära nordpolen.
Elektromagneter
Elektromagneten blir starkare om det finns järn inuti spolen.
Elektromagneter är magnetiska när det går ström genom dem.
Fördelar med elektromagneter
Man kan slå på dem och slå av dem med strömmen.
Man kan göra dem svaga eller starka med strömmen.
Användning av elektromagneter
Man kan använda elektromagneter till:
Att lyfta saker av järn
Dörrlås i trappuppgångar
Elektriska motorer
Ringklockor
FYSIK ÅRSKURS 8 ELLÄRA OCH MAGNETISM SID 49-53
Runt rotorn finns en permanentmagnet som kallas stator.
Rotorn snurrar runt så att nordändan dras till statorns sydända.
När nordändan är vid statorns sydända byter strömmen riktning.
Då blir nordändan sydända och puttas bort från statorns sydända.
Därför fortsätter elmotorn att snurra.
Induktion
Generator
Spolen snurrar i ett magnetfält från en magnet i generatorn.
Då bildas en ström som byter riktning hela tiden.
Denna ström kallas växelström.
Den vänstra spolen heter primärspole.
Den högra spolen heter sekundärspole.
Därför blir spänningen lägre på sekundärspolen.
ELEKTRISK ENERGI
Effekt mäts i Watt (W)
Från kraftverk till elapparat
Kraftledningar överför elströmmen till rätt stad.
I en transformator sänks spänningen till 230 V.
I huset använder du en elektrisk visp för att baka en kaka.
FYSIK ÅK 8 VÄRMELÄRA, SID 16-20
Sambandet mellan temperatur och volym
Volymen ökar om temperaturen ökar.
Om man värmer en sak så blir den större.
Atomerna flyttar sig längre från varandra.
Fasta ämnen blir större när temperaturen ökar
Film solkurvor
Alla fasta ämnen blir större när man värmer på dem.
Järnvägsskenor blir större när de blir varma på sommaren.
Då kan det bildas ”solkurvor”.
Metallocket på en glasburk blir större om man värmer på det.
Man kan därför spola locket med varmt vatten om det sitter för hårt fast.
Vätskor tar mer plats när temperaturen ökar
Vätskor utvidgar sig (tar mer plats) när man värmer dem.
Vätskan i termometerröret tar mer plats ju mer man värmer termometern.
OBS! Vatten som är 4 grader är tyngst.
Om is hade varit tyngst så skulle bottnarna i sjöarna ha frusit och växter i sjöarna skulle ha dött på vintern.
Vatten som är 4 grader tar minst plats.
När man kyler vatten från 4 grader till 0 grader så utvidgar sig vattnet och tar mer plats.
Om man lägger en läsk i frysen kan flaskan sprängas.
Gaser tar mer plats när man värmer dem
En kall gas är som människor som står still nära varandra i en hiss.
När man värmer gasen är det som att människorna börjar springa omkring. Då behöver de en idrottssal i stället för en hiss.
Densiteten minskar om temperaturen ökar.
Med densitet menar man hur många kilo en liter av en sak väger.
En liter är lika mycket som en kubikdecimeter.
Densitet kan ses som hur mycket alla atomer som man kan få in i en kub med sidan 1 dm väger.
Kuben uppe till höger har högst densitet.
Densitet = massa / Volym
I figuren till vänster är temperaturen högre än i figuren till höger.
Volymen ökar om man ökar temperaturen.
När volym ökar och atomerna inte ligger lika tätt får det inte plats med lika många atomer i samma volym. Då minskar densiteten.
(Se figuren till vänster.)
I en varmluftsballong får det inte plats med lika många atomer inuti ballongen när man värmer luften i ballongen. Atomer försvinner ut genom hålet längst ner i ballongen. Luften i ballongen blir lättare.
Ballongen stiger eftersom luften i ballongen är lättare än luften utanför.
(Densiteten inuti ballongen är mindre och atomerna ligger inte lika tätt där.)
Densiteten minskar om temperaturen ökar.
Sambandet mellan temperatur och tryck
Med tryck menar man hur stor kraften är på en viss yta.
Tryck = Kraft / Area.
Om man står på högklackade skor är arean mycket liten i klacken.
Då är trycket stort.
Atomerna rör sig snabbare när man ökar temperaturen.
Då kommer atomerna att slå i en vägg med en större kraft och trycket ökar.
Om man värmer en gas som är instängd i en behållare så ökar trycket på behållaren. En gasbehållare kan explodera om den blir för varm för trycket blir för stort i gasbehållaren. Volymen kan inte öka och därför måste trycket öka.
Trycket ökar när temperaturen ökar.
Värmeledning
Gaser leder värme dåligt. I en termos har man luft mellan den inre behållaren som man har kaffet i och den yttre behållaren.
Vätskor leder värme dåligt.
Metaller leder värme bra.
Värmeströmning
I en vätska eller gas kan värmen strömma.Exempel: värme strömmar från elementet runt i rummet.
Värmestrålning
Värmen från solen kommer genom värmestrålning.
En mörk yta tar lättare upp värmestrålning än en ljus yta.
En mörk yta strålar ut mer värme än en ljus yta.
Jordens strålningsbalans
Solstrålarna innehåller bland annat värmestrålning som strålar in till jorden. Värme från människor, djur, hus, fabriker och bilar strålar tillbaka ut i rymden.
Växthuseffekten
Växthuseffekten är att växthusgaser i atmosfären släpper in sol.
Växthusgaserna hindrar värmen från att att komma ut igen.
Några viktiga växthusgaser är koldioxid och metan.
Glasrutorna i ett växthus fungerar på samma sätt.
Solen kommer in men värmen kommer inte ut.
Växthuseffekten ökar när det blir mer koldioxid i atmosfären.
När man förbränner fossila bränslen ökar mängden koldioxid.
Djurens förbränning ökar också mängden koldioxid i atmosfären.
Mängden koldioxid ökar om man hugger ner träd.
Då finns det inte så många träd som kan andas in koldioxid.
När växthuseffekten ökar blir det varmare på jorden.
Isarna vid nordpolen och sydpolen smälter och havsnivån stiger.
Hus nära havet kan bli översvämmade.
Torra områden på jorden kan bli ännu torrare.
Temperaturskalor
Celsiusskalan är vanligast.
Vatten fryser vid 0 grader C och kokar vid 100 grader C.
Kelvinskalan är en vetenskaplig temperaturskala.
Atomerna är still vid 0 grader K. Vatten fryser vid 273 grader K.
Fahrenheitskalan används i USA.
Vatten fryser vid 32 grader F och kokar vid 212 grader F
FYSIK ÅK 8 METEOROLOGI, SID 35-39
Runt ett högtryck blåser vinden medurs
(som en klocka) ut från centrum.
Dimma
Dimma är att det finns så många små vattendroppar i luften att man kan se mindre än 1 km.
Dimma är som moln som når marken.
Dimma kan bildas när fuktig luft kyls ner.
Den fuktiga luften kan kylas ner för att det blir natt.
Den fuktiga luften kan också kylas ner för att den blåser in över land som är kallt, eller blåser ut över vatten som är kallt.
FYSIK ÅK 8 MILJÖ GENOMGÅNG SID 186-193
VÄXTHUSEFFEKTEN
Växthuseffekten är att växthusgaser i atmosfären släpper in sol.
Växthusgaserna hindrar värmen från att att komma ut igen.Några viktiga växthusgaser är koldioxid och metan.
Glasrutorna i ett växthus fungerar på samma sätt.
Solen kommer in men värmen kommer inte ut.
DÄRFÖR ÖKAR MÄNGDEN KOLDIOXID I ATMOSFÄREN När man förbränner fossila bränslen ökar mängden koldioxid.
Djurens förbränning ökar också mängden koldioxid i atmosfären.
Mängden koldioxid ökar om man hugger ner träd.
Då finns det inte så många träd som kan andas in koldioxid.
MER KOLDIOXID GER ÖKAD VÄXTHUSEFFEKT
Växthuseffekten ökar när det blir mer koldioxid i atmosfären. När växthuseffekten ökar blir det varmare på jorden.Isarna vid nordpolen och sydpolen smälter och havsnivån stiger.
Hus nära havet kan bli översvämmade.Torra områden på jorden kan bli ännu torrare.
Det kan bli svältkatastrofer i till exempel Afrika. Regniga områden kan bli ännu regnigare.
Det kan bli många stormar och orkaner.
HUR MAN MINSKAR MÄNGDEN KOLDIOXIDBussen på bilden körs med biogas. Biogas, ved, flis och etanol är exempel på biobränslen.
Biobränslen kommer från växter som andas in koldioxid.
Vi måste minska förbränningen av olja, kol och gas. Man kan gå, cykla eller åka tåg eller buss i stället för att åka bil.
Man köra en bil som förbrukar mindre bensin. Man kan spara energi genom att använda energisnåla apparater.
Då behöver man inte köra oljekraftverk lika mycket.
OZON Ozon har den kemiska beteckningen O3.Ozon i atmosfären skyddar oss från solens farliga UV-strålar.
Vid Nordpolen och Sydpolen är ozonskiktet extra tunt.
Man kallar detta för ozonhål.
Man kan få hudcancer av för mycket ultraviolett strålning.
Freongaser förstör ozonet i atmosfären.Freongaser finns i gamla kylskåp och i sprayburkar.
Gamla kylskåp måste lämnas till återvinning.
Växthusgaserna hindrar värmen från att att komma ut igen.
Glasrutorna i ett växthus fungerar på samma sätt.
Solen kommer in men värmen kommer inte ut.
Djurens förbränning ökar också mängden koldioxid i atmosfären.
Mängden koldioxid ökar om man hugger ner träd.
Då finns det inte så många träd som kan andas in koldioxid.
Hus nära havet kan bli översvämmade.
Det kan bli svältkatastrofer i till exempel Afrika.
Det kan bli många stormar och orkaner.
Biobränslen kommer från växter som andas in koldioxid.
Man köra en bil som förbrukar mindre bensin.
Då behöver man inte köra oljekraftverk lika mycket.
Vid Nordpolen och Sydpolen är ozonskiktet extra tunt.
Man kallar detta för ozonhål.
Freongaser förstör ozonet i atmosfären.
Gamla kylskåp måste lämnas till återvinning.
FYSIK ÅK 8 SID 500 PARTIKELMODELLEN
PartikelmodellenPartikelmodellen är att man ser atomer eller molekyler som bollar.Med hjälp av partikelmodellen kan man visa hur ämnen ser ut vid olika temperaturer eller vid olika tryck.
Ämnens faser
Materia kan ha formerna fast form, flytande form och gasform.
I ett fast ämne är molekylerna på bestämda platser.
Järn är ett exempel på ett fast ämne.
I ett flytande ämne rör sig molekylerna nära varandra.
Mjölk är ett flytande ämne.
I en gas rör sig molekylerna helt fritt från varandra.
Syre är en gas.
Fasövergångar: Smälta och stelna, koka och kondensera Is smälter vid temperaturen 0 grader.
Om man kyler ner ett flytande ämne så stelnar det. För vatten säger man att vatten fryser vid 0 grader.
Vatten kokar vid 100 grader.
När vatten avdunstar blir det vattenånga vid lägre temperaturer.
När en gas blir flytande säger man att gasen kondenseras.När vattenångan kyls ner blir den vatten igen.
Sambandet mellan temperatur och volym
Partikelmodellen
I ett fast ämne är molekylerna på bestämda platser.
Järn är ett exempel på ett fast ämne.
Mjölk är ett flytande ämne.
Syre är en gas.
Om man kyler ner ett flytande ämne så stelnar det.
Volymen ökar om temperaturen ökar.Om man värmer en sak så blir den större.Atomerna flyttar sig längre från varandra.Man kan värma ett lock av metall för att det ska bli lättare att öppna om det sitter för hårt fast i en glasburk.
Is är ett undantag.Om man värmer vatten som är 4 grader så ökar volymen.Om man kyler ner vatten som är 4 grader så att det blir is så ökar volymen också.
Sambandet mellan temperatur och densitet
Med densitet menar man hur många kilo en liter av en sak väger.En liter är lika mycket som en kubikdecimeter.Densitet kan ses som hur mycket alla atomer som man kan få in i en kub med sidan 1 dm väger.Kuben uppe till höger har högst densitet.
Densitet = massa / VolymI figuren till vänster är temperaturen högre än i figuren till höger. Volymen ökar om man ökar temperaturen.När volym ökar och atomerna inte ligger lika tätt får det inte plats med lika många atomer i samma volym. Då minskar densiteten.(Se figuren till vänster.)
I en varmluftsballong får det inte plats med lika många atomer inuti ballongen när man värmer luften i ballongen.Luften i ballongen blir lättare (densiteten minskar).Eftersom luften i ballongen är lättare än luften utanför ballongen så stiger ballongen.
Densiteten minskar om temperaturen ökar.
Sambandet mellan temperatur och tryckMed tryck menar man hur stor kraften är på en viss yta.Tryck = Kraft / Area.Om man står på högklackade skor är arean mycket liten i klacken.Då är trycket stort.
Atomerna rör sig snabbare när man ökar temperaturen.Då kommer atomerna att slå i en vägg med en större kraft och trycket ökar.En gasbehållare kan explodera om den blir för varm för trycket blir för stort i gasbehållaren.
Trycket ökar när temperaturen ökar.
Sambandet mellan volym och tryck.
Bilden här ovanför visar en gasfjäder som man kan använda för att lyfta upp en bagagelucka på en bil eller taket på en släpvagn.En pinne pressar ihop luften i ett rör.När man minskar volymen i röret så ökar trycket.
Trycket ökar när volymen minskar.
Sammanfattning
Trycket ökar om temperaturen ökar.(om volymen är samma)
Volymen ökar om temperaturen ökar.(om trycket är samma)
Volymen minskar om trycket ökar(om temperaturen är samma).
Trycket minskar om volymen ökar(om temperaturen är samma).
FYSIK ÅR 8 LABORATIONSPLANERING
FY8 LABPLANERING LÄGESENERGI FACIT
UPPGIFT
Planera en systematisk undersökning för att ta reda på om en cylinder av järn eller en cylinder av aluminium har störst lägesenergi när den står högst uppe på ett materielskåp.
Skriv en hypotes och motivera den med hjälp av dina kunskaper om begrepp och förklaringsmodeller i fysiken. Arbetet beräknas med formeln Arbete = kraft * väg.
Hypotes:
Järncylindern kommer ha störst lägesenergi.
Lägesenergin = arbetet för att lyfta upp cylindern = Kraft * väg.
Vägen är samma.
Järn har större massa än aluminium och därför behövs det större kraft för att lyfta järn.
Materiel: cylinder av järn, cylinder av aluminium, 2,5N dynamometer, 1N dynamometer, tumstock (=en hopfällbar linjal), miniräknare.
Utförande:
TÄNK detta:
Vilka saker behöver vi för att göra experimentet? Se materiel ovan
Vilket resultat vill vi ha? Lägesenergi
Vad behöver vi mäta? Kraft och väg
Hur bygger vi experimentet? Behöver ej byggas
Hur mäter vi? Dynamometer och
tumstock
Hur får vi noggranna mätningar? Nollställ dynamometern
Håll dynamometern rätt
Byt till en mindre
dynamometer vid behov
Vilka storheter ska variera? Massan på cylindrarna
(olika cylindrar)
Vilka storheter ska hållas konstanta? Vägen upp till skåpets
ovansida
Hur räknar vi ut resultatet? Lägesenergi = Arbete =
kraft * väg
SKRIV detta:
Utförande:
Håll en 2,5N dynamometer lodrätt (kroken rakt ner).
Nollställ dynamometern när den är lodrätt.
Kroka fast aluminiumcylindern i 2,5N dynamometern.
Avläs kraften i Newton och anteckna resultatet
Byt till 1N dynamometern om kraften är 1N eller mindre.
Håll en 1N dynamometer lodrätt (kroken rakt ner).
Nollställ dynamometern när den är lodrätt.
Kroka fast aluminiumcylindern i 1N dynamometern.
Avläs kraften i Newton och anteckna resultatet
Mät vägen från golvet till skåpets ovansida med en tumstock och gör om vägen till meter.
Anteckna resultatet.
Beräkna arbetet i Nm för att lyfta cylindern till skåpets ovansida med formeln Arbete= kraft*väg.
Aluminiumcylinderns lägesenergi ovanpå skåpet = arbete för att lyfta upp aluminiumcylindern.
Anteckna aluminiumcylinderns lägesenergi.
Gör om samma sak för järncylindern
Jämför aluminiumcylinderns lägesenergi med järncylinderns lägesenergi.
Skriv en slutsats som är ett svar på problemet.