PEDAGOGISK PLANERING I TEKNIK ÅR 8 LINDÄNGESKOLANHÖSTEN 2024
Se pedagogisk planering teknik 8 i Unikum för fler detaljer.
Ämne och arbetsområde
Du kommer i en projektgrupp att konstruera en bil som ska köra så långt som möjligt. Först har gruppen brainstorming om olika förslag. Sen kommer ni att välja ett av förslagen och att utveckla det. Ni gör en inköpslista för vilka material som behövs. Sen bygger ni bilen och utvecklar den så att den blir ännu bättre. I slutet av kursen har vi en tävling och ser vilken bil som kommer längst.
Alla kommer att rita en egen ritning av bilen i en, två eller tre vyer. För att kunna göra det kommer ni få undervisning om ritteknik.De som har ritat färdigt bilen på papper kommer att rita bilen i TinkerCAD på sin dator. För att göra det kommer ni att få undervisning om ritning i TinkerCAD.
För att få bra idéer om hur ni kan bygga en bil kommer vi att studera olika mekanismer (mekaniska saker som kan finnas t. ex. i bilar.)
Vi kommer att studera tekniska system, till exempel en bil, och hur ett tekniskt system kan delas upp i olika delsystem, till exempel kraftsystemet.
Du kommer att lära dig om infrastruktur, till exempel vägar och bilar och om infrasystem, till exempel Sveriges vägnät.
Vi kommer behandla olika former av styrning och reglering, till exempel tjuvlarm, industrirobotar, farthållare och autopiloter.
Vi kommer att studera viktiga uppfinningar som har påverkat individ och samhälle och vad som drev fram bilens utveckling.
Du kommer också få lära dig hur fabriker har utvecklats, till exempel med hjälp av det löpande bandet och genom standardisering. Vi kommer att studera hur industrialiseringen påverkat människor negativt, samt vad som menas med hållbar utveckling.
Presentation av uppgift
Uppgift
Din grupp ska konstruera en bil. Den bil som kör längst vinner.
Regler
Ni får välja material till bilen för högst 100 kr per grupp.
Elmotor får inte användas.
Bensinmotor eller annan motor som bygger på förbränning får inte användas.
Det som driver fram bilen skall vara en del av bilen.
Bilen ska ha kontakt med golvet.
Räls, linor och liknande konstruktioner får inte användas.
Bilen får inte puttas fram.
Arbetsmoment
Val av projektledare
Rösta i gruppen vem som är bäst på att leda arbetet.
Det skall vara den som kan säga ”kom igen nu” och som kan fördela arbetsuppgifterna.
Brainstorming
Gruppen hittar på alla möjliga och omöjliga idéer på vad som kan användas som motor till bilen och hur bilen skulle kunna se ut. När det är brainstorming får man inte lov att kritisera eller kasta bort någon idé!
Alla ska anteckna alla skisser och förslag som kommer fram.
Jag kommer att bedöma om ni har många idéer och inte i första hand att ni har bra idéer i brainstormingen.
Gallring av idéer
Välj ut två till tre idéer som ni tror mest på.
OBS! Bestäm inte ännu vilken bil ni vill satsa på!
Vidareutveckling av förslagen
Skissa vidare på två till tre förslag som verkar vara bäst.
Val av konstruktion
Skriv en lista på fördelar och nackdelar med era två eller tre förslag till bilar. Välj ett av förslagen och skriv varför ni valt just den bilen.
Konstruktion och materialval
Rita upp hur fordonet skall se ut.
Max längd: 30 cm
Max bredd: 20 cm (Hjulaxelns max längd: 22 cm)
Max höjd: 10 cm
Tänk ut vad som behövs för att bygga bilen och hitta sakerna på följande sidor på Internet:
Om ni väljer något material måste ni skriva längd, bredd och höjd i mm eller i cm.
Utvecklingsarbete
Bygg bilen och prova den.
Tänk ut vad som kan göras ännu bättre, smartare och snyggare.
Gör ändringar på bilen om det behövs och prova den igen.
Alla i gruppen ska anteckna i sina egna projektdagböcker.
Projektdagböckerna tas in i slutet av varje lektion och kommer att betygsättas i slutet av kursen. Projektdagböckerna ska skrivas på följande sätt:
Dagens datum, rubrik på aktiviteten, vad ni gjort, till exempel vem som blev vald till projektledare, skisser, ritningar, inköpslistor, vad ni kommit fram till och så vidare.
OBS! För att uppnå kunskapskraven för teknikutveckling måste eleven vara närvarande i och delta i gruppens projektarbete med att konstruera och bygga bil! För att uppnå kunskapskraven måste eleven också skriva i projektdagboken och rita en teknisk ritning.
GROVPLANERING TEKNIK 8A HÖSTEN 2024
v43 Mån 21/10 Kursintroduktion, Designprocessen 108
v43 Tis 22/10 Mekanismer sid 44-49, 50-57
v43 Ons 23/10 Gruppindelning, brainstorm
v43 Fre 25/10 LF 44-49, 50-57, Val av konstruktion
v45 Mån 4/11 Detaljkonstruktion, Materialval
v45 Tis 5/11 Detaljkonstruktion, Materialval
v45 Ons 6/11 Detaljkonstruktion, Materialval deadline
v45 Fre 8/11 Tekniska system sid 124-128
v46 Mån 11/11 Styrning sid 86-91, 94-95
v46 Tis 12/11 UNGDOMSMOTTAGNINGEN (Rep för prov)
v46 Ons 13/11 Teknikhistoria 160-163, 190-191
v46 Fre 15/11 PROV 124-128, 86-91, 94-95
v47 Mån 18/11 Fabriker sid 164-169
v47 Tis 19/11 Bygga bil
v47 Ons 20/11 Bygga bil
v47 Fre 22/11 PROV 160-163, 190-191, 164-169
v48 Mån 25/11 Bygga bil
v48 Tis 26/11 Teknisk ritning sid 112-113, Ritövning
v48 Ons 27/11 STUDIEDAG
v48 Fre 29/11 Bygga bil / Rita bil
v49 Mån 2/12 Bygga bil deadline, biltävling
v49 Tis 3/12 Rita bil / komplettering
v49 Ons 4/12 Rita bil / komplettering
v49 Fre 6/12 Rita bil deadline / komplettering
v50 Mån 9/12 CAD-ritning genomgång
v50 Tis 10/12 CAD-ritning övning
v50 Ons 11/12 CAD-ritning övning
v50 Fre 13/12 Betygsprat, Utvärdering
GROVPLANERING TEKNIK 8B HÖSTEN 2024
v43 Mån 21/10 Kursintroduktion, Designprocessen 108
v43 Tis 22/10 Mekanismer sid 44-49, 50-57
v43 Tor 24/10 Gruppindelning, brainstorm
v43 Fre 25/10 LF 44-49, 50-57, Val av konstruktion
v45 Mån 4/11 Detaljkonstruktion, Materialval
v45 Tis 5/11 Detaljkonstruktion, Materialval
v45 Tor 7/11 Detaljkonstruktion, Materialval deadline
v45 Fre 8/11 Tekniska system sid 124-128
v46 Mån 11/11 Styrning sid 86-91, 94-95
v46 Tis 12/11 UNGDOMSMOTTAGNINGEN (Rep för prov)
v46 Tor 14/11 Teknikhistoria 160-163, 190-191
v46 Fre 15/11 PROV 124-128, 86-91, 94-95
v47 Mån 18/11 Fabriker sid 164-169
v47 Tis 19/11 Bygga bil
v47 Tor 21/11 Bygga bil
v47 Fre 22/11 PROV 160-163, 190-191, 164-169
v48 Mån 25/11 Bygga bil
v48 Tis 26/11 Teknisk ritning sid 112-113, Ritövning
v48 Tor 28/11 Bygga bil / Rita bil
v48 Fre 29/11 Bygga bil / Rita bil
v49 Mån 2/12 Bygga bil deadline, biltävling
v49 Tis 3/12 Rita bil / komplettering
v49 Tor 5/12 Rita bil / komplettering
v49 Fre 6/12 Rita bil deadline / komplettering
v50 Mån 9/12 CAD-ritning genomgång
v50 Tis 10/12 CAD-ritning övning
v50 Tor 12/12 CAD-ritning övning
v50 Fre 13/12 Betygsprat, Utvärdering
GROVPLANERING TEKNIK 8C HÖSTEN 2024
v43 Mån 21/10 Kursintroduktion, Designprocessen 108
v43 Ons 23/10 Mekanismer sid 44-49, 50-57
v43 Tor 24/10 Gruppindelning, brainstorm
v43 Fre 25/10 LF 44-49, 50-57, Val av konstruktion
v45 Mån 4/11 Detaljkonstruktion, Materialval
v45 Ons 6/11 Detaljkonstruktion, Materialval
v45 Tor 7/11 Detaljkonstruktion, Materialval deadline
v45 Fre 8/11 Tekniska system sid 124-128
v46 Mån 11/11 Styrning sid 86-91, 94-95
v46 Ons 13/11 Teknikhistoria 160-163, 190-191
v46 Tor 14/11 Repetition 124-128, 86-91, 94-95
v46 Fre 15/11 PROV 124-128, 86-91, 94-95
v47 Mån 18/11 Fabriker sid 164-169
v47 Ons 20/11 Bygga bil
v47 Tor 21/11 Bygga bil
v47 Fre 22/11 PROV 160-163, 190-191, 164-169
v48 Mån 25/11 Bygga bil
v48 Ons 27/11 STUDIEDAG
v48 Tor 28/11 Teknisk ritning sid 112-113, Ritövning
v48 Fre 29/11 Bygga bil / Rita bil
v49 Mån 2/12 Bygga bil deadline, biltävling
v49 Ons 4/12 Rita bil / komplettering
v49 Tor 5/12 Rita bil / komplettering
v49 Fre 6/12 Rita bil deadline / komplettering
v50 Mån 9/12 CAD-ritning genomgång
v50 Ons 11/12 CAD-ritning övning
v50 Tor 12/12 CAD-ritning övning
v50 Fre 13/12 Betygsprat, Utvärdering
Ämne och arbetsområde
Du kommer i en projektgrupp att konstruera en bil som ska köra så långt som möjligt. Först har gruppen brainstorming om olika förslag. Sen kommer ni att välja ett av förslagen och att utveckla det. Ni gör en inköpslista för vilka material som behövs. Sen bygger ni bilen och utvecklar den så att den blir ännu bättre. I slutet av kursen har vi en tävling och ser vilken bil som kommer längst.
Alla kommer att rita en egen ritning av bilen i en, två eller tre vyer. För att kunna göra det kommer ni få undervisning om ritteknik.De som har ritat färdigt bilen på papper kommer att rita bilen i TinkerCAD på sin dator. För att göra det kommer ni att få undervisning om ritning i TinkerCAD.
För att få bra idéer om hur ni kan bygga en bil kommer vi att studera olika mekanismer (mekaniska saker som kan finnas t. ex. i bilar.)
Vi kommer att studera tekniska system, till exempel en bil, och hur ett tekniskt system kan delas upp i olika delsystem, till exempel kraftsystemet.
Du kommer att lära dig om infrastruktur, till exempel vägar och bilar och om infrasystem, till exempel Sveriges vägnät.
Vi kommer behandla olika former av styrning och reglering, till exempel tjuvlarm, industrirobotar, farthållare och autopiloter.
Vi kommer att studera viktiga uppfinningar som har påverkat individ och samhälle och vad som drev fram bilens utveckling.
Du kommer också få lära dig hur fabriker har utvecklats, till exempel med hjälp av det löpande bandet och genom standardisering. Vi kommer att studera hur industrialiseringen påverkat människor negativt, samt vad som menas med hållbar utveckling.
Presentation av uppgift
Uppgift
Din grupp ska konstruera en bil. Den bil som kör längst vinner.
Regler
Ni får välja material till bilen för högst 100 kr per grupp.
Elmotor får inte användas.
Bensinmotor eller annan motor som bygger på förbränning får inte användas.
Det som driver fram bilen skall vara en del av bilen.
Bilen ska ha kontakt med golvet.
Räls, linor och liknande konstruktioner får inte användas.
Bilen får inte puttas fram.
Arbetsmoment
Val av projektledare
Rösta i gruppen vem som är bäst på att leda arbetet.
Det skall vara den som kan säga ”kom igen nu” och som kan fördela arbetsuppgifterna.
Brainstorming
Gruppen hittar på alla möjliga och omöjliga idéer på vad som kan användas som motor till bilen och hur bilen skulle kunna se ut. När det är brainstorming får man inte lov att kritisera eller kasta bort någon idé!
Alla ska anteckna alla skisser och förslag som kommer fram.
Jag kommer att bedöma om ni har många idéer och inte i första hand att ni har bra idéer i brainstormingen.
Gallring av idéer
Välj ut två till tre idéer som ni tror mest på.
OBS! Bestäm inte ännu vilken bil ni vill satsa på!
Vidareutveckling av förslagen
Skissa vidare på två till tre förslag som verkar vara bäst.
Val av konstruktion
Skriv en lista på fördelar och nackdelar med era två eller tre förslag till bilar. Välj ett av förslagen och skriv varför ni valt just den bilen.
Konstruktion och materialval
Rita upp hur fordonet skall se ut.
Max längd: 30 cm
Max bredd: 20 cm (Hjulaxelns max längd: 22 cm)
Max höjd: 10 cm
Tänk ut vad som behövs för att bygga bilen och hitta sakerna på följande sidor på Internet:
Om ni väljer något material måste ni skriva längd, bredd och höjd i mm eller i cm.
Utvecklingsarbete
Bygg bilen och prova den.
Tänk ut vad som kan göras ännu bättre, smartare och snyggare.
Gör ändringar på bilen om det behövs och prova den igen.
Alla i gruppen ska anteckna i sina egna projektdagböcker.
Projektdagböckerna tas in i slutet av varje lektion och kommer att betygsättas i slutet av kursen. Projektdagböckerna ska skrivas på följande sätt:
Dagens datum, rubrik på aktiviteten, vad ni gjort, till exempel vem som blev vald till projektledare, skisser, ritningar, inköpslistor, vad ni kommit fram till och så vidare.
OBS! För att uppnå kunskapskraven för teknikutveckling måste eleven vara närvarande i och delta i gruppens projektarbete med att konstruera och bygga bil! För att uppnå kunskapskraven måste eleven också skriva i projektdagboken och rita en teknisk ritning.
GROVPLANERING TEKNIK 8A HÖSTEN 2024
v43 Mån 21/10 Kursintroduktion, Designprocessen 108
v43 Tis 22/10 Mekanismer sid 44-49, 50-57
v43 Ons 23/10 Gruppindelning, brainstorm
v43 Fre 25/10 LF 44-49, 50-57, Val av konstruktion
v45 Mån 4/11 Detaljkonstruktion, Materialval
v45 Tis 5/11 Detaljkonstruktion, Materialval
v45 Ons 6/11 Detaljkonstruktion, Materialval deadline
v45 Fre 8/11 Tekniska system sid 124-128
v46 Mån 11/11 Styrning sid 86-91, 94-95
v46 Tis 12/11 UNGDOMSMOTTAGNINGEN (Rep för prov)
v46 Ons 13/11 Teknikhistoria 160-163, 190-191
v46 Fre 15/11 PROV 124-128, 86-91, 94-95
v47 Mån 18/11 Fabriker sid 164-169
v47 Tis 19/11 Bygga bil
v47 Ons 20/11 Bygga bil
v47 Fre 22/11 PROV 160-163, 190-191, 164-169
v48 Mån 25/11 Bygga bil
v48 Tis 26/11 Teknisk ritning sid 112-113, Ritövning
v48 Ons 27/11 STUDIEDAG
v48 Fre 29/11 Bygga bil / Rita bil
v49 Mån 2/12 Bygga bil deadline, biltävling
v49 Tis 3/12 Rita bil / komplettering
v49 Ons 4/12 Rita bil / komplettering
v49 Fre 6/12 Rita bil deadline / komplettering
v50 Mån 9/12 CAD-ritning genomgång
v50 Tis 10/12 CAD-ritning övning
v50 Ons 11/12 CAD-ritning övning
v50 Fre 13/12 Betygsprat, Utvärdering
GROVPLANERING TEKNIK 8B HÖSTEN 2024
v43 Mån 21/10 Kursintroduktion, Designprocessen 108
v43 Tis 22/10 Mekanismer sid 44-49, 50-57
v43 Tor 24/10 Gruppindelning, brainstorm
v43 Fre 25/10 LF 44-49, 50-57, Val av konstruktion
v45 Mån 4/11 Detaljkonstruktion, Materialval
v45 Tis 5/11 Detaljkonstruktion, Materialval
v45 Tor 7/11 Detaljkonstruktion, Materialval deadline
v45 Fre 8/11 Tekniska system sid 124-128
v46 Mån 11/11 Styrning sid 86-91, 94-95
v46 Tis 12/11 UNGDOMSMOTTAGNINGEN (Rep för prov)
v46 Tor 14/11 Teknikhistoria 160-163, 190-191
v46 Fre 15/11 PROV 124-128, 86-91, 94-95
v47 Mån 18/11 Fabriker sid 164-169
v47 Tis 19/11 Bygga bil
v47 Tor 21/11 Bygga bil
v47 Fre 22/11 PROV 160-163, 190-191, 164-169
v48 Mån 25/11 Bygga bil
v48 Tis 26/11 Teknisk ritning sid 112-113, Ritövning
v48 Tor 28/11 Bygga bil / Rita bil
v48 Fre 29/11 Bygga bil / Rita bil
v49 Mån 2/12 Bygga bil deadline, biltävling
v49 Tis 3/12 Rita bil / komplettering
v49 Tor 5/12 Rita bil / komplettering
v49 Fre 6/12 Rita bil deadline / komplettering
v50 Mån 9/12 CAD-ritning genomgång
v50 Tis 10/12 CAD-ritning övning
v50 Tor 12/12 CAD-ritning övning
v50 Fre 13/12 Betygsprat, Utvärdering
GROVPLANERING TEKNIK 8C HÖSTEN 2024
v43 Mån 21/10 Kursintroduktion, Designprocessen 108
v43 Ons 23/10 Mekanismer sid 44-49, 50-57
v43 Tor 24/10 Gruppindelning, brainstorm
v43 Fre 25/10 LF 44-49, 50-57, Val av konstruktion
v45 Mån 4/11 Detaljkonstruktion, Materialval
v45 Ons 6/11 Detaljkonstruktion, Materialval
v45 Tor 7/11 Detaljkonstruktion, Materialval deadline
v45 Fre 8/11 Tekniska system sid 124-128
v46 Mån 11/11 Styrning sid 86-91, 94-95
v46 Ons 13/11 Teknikhistoria 160-163, 190-191
v46 Tor 14/11 Repetition 124-128, 86-91, 94-95
v46 Fre 15/11 PROV 124-128, 86-91, 94-95
v47 Mån 18/11 Fabriker sid 164-169
v47 Ons 20/11 Bygga bil
v47 Tor 21/11 Bygga bil
v47 Fre 22/11 PROV 160-163, 190-191, 164-169
v48 Mån 25/11 Bygga bil
v48 Ons 27/11 STUDIEDAG
v48 Tor 28/11 Teknisk ritning sid 112-113, Ritövning
v48 Fre 29/11 Bygga bil / Rita bil
v49 Mån 2/12 Bygga bil deadline, biltävling
v49 Ons 4/12 Rita bil / komplettering
v49 Tor 5/12 Rita bil / komplettering
v49 Fre 6/12 Rita bil deadline / komplettering
v50 Mån 9/12 CAD-ritning genomgång
v50 Ons 11/12 CAD-ritning övning
v50 Tor 12/12 CAD-ritning övning
v50 Fre 13/12 Betygsprat, Utvärdering
KUNSKAPSKRAV FÖR E
från en plats till en annan.
Gångjärnet
Tryckfjäder
Gasfjäder
Hur många varv som hjulet snurrar per minut
cyklar eller på bilar.
Rullager
rulla lättare.
Kuggväxeln, hävstången och lutande planet.
Styrning sid 86-91, 94-95
1 Kunna ge ett exempel på följdstyrning.
Ett tjuvlarm
2 Veta vad en termostat gör i ett elektriskt värmeelement.
Den bryter strömmen om det blir för varmt.
3 Veta vilken typ av styrning som finns i en tvättmaskin.
Programstyrning
4 Kunna ge ett exempel på var man använder hydraulik.
I grävmaskiner
5 Veta vad som menas med pneumatik.
Att använda tryckluft för att öppna till exempel bussdörrar.
Teknikhistoria
sid 160-163, 190-191
1 Skriv en viktig uppfinning på bloggen
som kom på 1400-talet.
Att trycka böcker
2 När började den industriella
revolutionen?
Slutet av 1700-talet
3 Vilken var den viktigaste
uppfinningen i den industriella
revolutionen?
Ångmaskinen
4 Skriv två fördelar med ottomotorn.
Den vägde inte så mycket som ångmaskinen.
Bilarna kunde köra fortare.
5 Hur tillverkade Henry Ford sina
bilar?
På löpande band.
6 Skriv två viktiga uppfinningar som
Volvo gjort enligt bloggen.
Säkerhetsbältet
Rullbältet
7 Vad tillverkade SAAB först?
Flygplan
Fabriker, återvinning sid 164-169
1 Ge tre exempel på hur tillverkning i fabriker har utvecklats
De tillverkade sakerna är lika varandra i fabriken.
Man tillverkar saker på löpande band i fabriken.
Man har standardiserade mått på till exempel skruvar.
2 Ge tre exempel på hållbar utveckling inom energiteknik
Man använder förnybara energikällor.
Man använder inte fossila bränslen som tar slut.
Man använder inte energikällor som ger miljöproblem.
3 Ge tre exempel på hållbar utveckling inom trafikteknik
Man använder elbilar.
Man använder kollektivtrafik som tunnelbana och buss.
Man bygger vägar förbi städerna.
4 Var kastar man möbler, kylskåp och cyklar?
På en återvinningscentral
FILM OM ROBOTAR SOM TILLVERKAR BILAR 8 MIN
https://www.youtube.com/watch?v=Q33NMYdIyik
TEKNIK ÅR 8 MEKANISMER SID 44-49 GENOMGÅNG
Cykelkedjan flyttar kraften från pedalerna som man trampar på till bakhjulet.
En mekanism kan göra om en rörelse som går fram och tillbaka till en rörelse som går runt. Vevstaken i explosionsmotorn i en bil gör om en rörelse som går fram och tillbaka till en rörelse som går runt. Vevstaken är pinnen som går snett ner till vänster.
Man kan också använda en mekanism för att inte behöva använda så stor kraft. Med hjälp av kuggväxeln behöver man inte använda så stor kraft.
Bromsvajern på cykeln flyttar kraften från bromshandtaget till fälgbromsen på cykelhjulet.
Led
En spiralfjäder används för att
dra tillbaka dammsugarsladden.
Man kan dra isär fjädern.
Tryckfjäder.
Tryckfjädrar används som stötdämpare i bilar.
Gasfjäder
TEKNIK ÅR 8 MEKANISMER SID 50 - 57 GENOMGÅNG
Svänghjul
Under drejskivan sitter ett tungt svänghjul.
Rem
Kedja
Kuggväxel
På bakhjulet på en cykel finns en kuggväxel.
Man kan använda en kuggväxel få det andra hjulet att snurra med mer kraft.

Det lilla hjulet snurrar många varv men med liten kraft.
Om man i stället börjar med det stora kugghjulet kan man få det andra hjulet att snurra fler varv än det första.
Cykelpedalerna som man trampar på sitter på vevar.
En vevstake gör om en rörelse som går fram och tillbaka till en rörelse som går runt. Vevstaken på första figuren av explosionsmotorn är pinnen som går ner snett till vänster.
Fälgbroms
Trumbroms
Bromsbackar (gröna) trycks ut mot insidan av bromstrumman när man bromsar.
Ett kullager används för att ett hjul ska snurra lättare.
Kullager finns i till exempel bilar och cyklar.
Glidlager
Smörjning
Mekanikens gyllene regel:
Med en lätt växel på cykeln behöver man trampa många varv.



Med enkla maskiner använder man en liten kraft, men måste "betala" med en större väg.
1:
TEKNIK ÅK 8 SID 160-163, 190-191 TEKNIKHISTORIA
Hjulet 3500 f. Kr.
Skriftspråket 3000 f. Kr.
Trycka böcker 1400-talet
Ångmaskinen 1700-talet
Telegrafen 1800-talet
Telefonen 1800-talet
Fyrtaktsmotorn 1800-talet
Bilen 1800-talet
Glödlampan 1800-talet
Radion 1900-talet
Penicillinet 1900-talet
TVn 1900-talet
Transistorn 1900-talet
Persondatorn 1900-talet
I Ironbridge var man skickliga på att tillverka järn.
Tidigare behövde fabrikerna vattenhjul för att driva maskinerna.
Den drevs av en ångmaskin, gick i 4 km/h, vägde 2,5 ton.
Vagnen var mycket svår att styra och kraschade in i en tegelmur.
En bil behövde gå fortare, vara lättare, och vara lättare att styra.
Bilarna kan köra fortare med ottomotorn.
Ottomotorn heter också fyrtaktsmotorn.
Fyrtaktsmotorn används fortfarande i bilar.
Löpande bandet
Löpande band betyder att man på en plats sätter på alla rattar.
På en annan plats i fabriken sätter man på alla hjul.
Gummihjul
Därför bytte man ut styrspaken mot en ratt.
Volvo och SKF ligger i Göteborg.
Volvo uppfann det vanliga säkerhetsbältet och rullbältet.
Svenska bilfabriker: SAAB
SAAB har nu gått i konkurs.
Film: Den industriella revolutionen 5 min
Film: Volvos historia
TEKNIK ÅK 8 TEKNISKA SYSTEM SID 124-128
Tekniska system
Delsystem
Bilden här ovanför visar bränslesystemet i en bil.
Bränslesystemet är ett exempel på ett delsystem i bilen.
Några andra delsystem i bilen är:
I drivlinan är motor, koppling, växellåda, drivaxel, bakaxel, hjul.
Ett tändstift får bensinen i cylindern att explodera.
Drivaxeln kopplar ihop växellådan med bakaxeln.
Några andra viktiga delar på bilen:
Generatorn laddar bilens batteri.
Infrastruktur är även vad som behövs för att bo och utbilda sig.
TEKNIK ÅK 8 SID 86-91, 94-95 GENOMGÅNG STYRNING
Väckarklockan gör ljud av sig själv på den tid man ställt in.
Givaren här ovanför upptäcker när någon rör sig i rummet.
Mikroströmbrytare
Tungelement
Följdstyrning betyder att en händelse får en bestämd följd.
Ett elektriskt dörrlås är ett exempel på tidsstyrning.
Det elektriska dörrlåset låser dörren klockan 22.00.
Man kan vrida upp den så att den ringer efter 10 minuter.
Den bryter strömmen om temperaturen i är högre än man ställt in.
Robotens arm ska så fort som möjligt kommat till en önskad
position (plats).
Varvtalsreglering innebär att en motor ska snurra med ett önskat
antal varv per minut.
Film: Industrirobot spelar musik
Farthållare i en bil
En dator i tvättmaskinen styr så att allt görs i rätt ordning.
Då rör skopan på sig.
Börvärdet är den temperatur som vill ha.
Reglerfelet är hur mycket fel den verkliga temperaturen är.
Reglerfelet skickas in i regulatorn.
Regulatorn styr processen automatiskt.
TEKNIK ÅK 8 SID 164-169, FABRIKER, ÅTERVINNING
I en fabrik blir alla saker identiska (lika varandra).
Förr kunde en tillverkad stol se annorlunda ut än en annan stol.
Nackdelar med industrialismen
Man använder förnybara energikällor som vindkraft.
Man använder inte fossila bränslen som olja som kan ta slut.
Man använder inte energi som olja som ger stora miljöproblem.
Hållbar utveckling: trafikteknik
Man använder elbilar i stället för bensinbilar.
Man använder mer kollektivtrafik som tunnelbana och buss.
Man bygger vägar förbi städerna så att bilar inte behöver köra in.
Hållbar utveckling: material
Man odlar energiskog för att få bränsle.
Energiskog växer snabbare än annan skog.
Det är viktigt för träd behövs för att tillverka syre.
I Sverige högg man förr ner mycket träd för att få bränsle.
Man använde bränslet för tillverkning av järn och för uppvärmning.
Hållbar utveckling: återanvändning
Man kan köpa begagnade saker i en secondhand-affär.
Man kan också köpa saker på Internet.
Genom att använda gamla saker sparar man material och energi.
Man använder det gamla materialet till att tillverka nya saker.
På så sätt blir det inte så mycket avfall som måste brännas upp.
Hållbar utveckling: återvinning på en återvinningscentral
Bilden här ovanför visar hur en återvinningscentral kan se ut.
TEKNIK ÅK 8 SID 112-113 RITTEKNIK
Teknisk ritning av en bil i två vyer
Om det hade stått 35 i två vyer hade det blivit dubbelmåttsättning.
I vyn från sidan är höjden 30 mm.
Till vänster har man bara skrivit måtten 20 och 5.
Om man skriver 20, 5 och 5 blir det dubbelmåttsättning.